KTH klättrar på prestigefull rankinglista

KTH:s centrala campusområde och delen som kallas borggården, en öppen yta med buskar och gräsmattor.
En anledningen till den högre placeringen är en ökning av citeringar i vetenskapliga tidskrifter med hög så kallad impact. Foto: David Callahan.
Publicerad 2023-06-28

KTH rankas nu på plats 73 bland 1 500 universitet världen över i QS World University Rankings som släpps idag. Den nya rankingen placerar KTH högst bland universiteten i Sverige och på tionde plats bland universiteten i EU.

– Vi är glada över att se att KTH fortsätter att klättra i QS-rankingen. Detta är ett bevis på det hårda arbete och engagemang som vår fakultet, personal och studenter har gjort, säger KTH:s prorektor Mikael Lindström, med hänvisning till föregående års ranking med plats 89 på listan.

porträttfoto KTH:s prorektor Mikael Lindström
KTH:s prorektor Mikael Lindström. Foto: Magnus Glans.

En nyckel till den förbättrade poängen (som ger en högre placering) är en ökning av citeringar i tidskrifter med hög så kallad impact. Detta kan enligt Mikael Lindström spåras tillbaka till de senaste årens fokuserade ansträngningar för att rikta in sig på dessa publikationer och för att bredda spridningen och synligheten av arbetet.

QS World University Ranking  ges ut varje juni och ger studenter över hela världen en utvärdering av ledande universitet. Nästan 5 000 universitet utvärderas av QS varje år.

Varje universitets poäng är en summering av ett flertal viktade mått, bland dem: akademiskt rykte, arbetsgivarrykte, fakultets-studentkvot, citeringar per fakultet, internationell fakultetskvot och internationell studentkvot. KTH:s högsta poäng gavs för citeringsgrad (90,2), andel internationella forskare och lärare (93,2) och hållbarhet (96,1), som tillsammans bidrar med 30 procent av KTH:s totala poäng på 66,4 (jämfört med 62,1 2022).

Hållbarhetspoängen återspeglar ett nytt index för QS-rankingen. Den mäter ett antal miljöpåverkansfaktorer, inklusive alumnernas påverkan i företagssektorn, ett universitets hållbarhetsstrategiinvesteringar, hållbarhetsutbildning och dess påverkan och jämlikhet.

Enligt Mikael Lindström återspeglas KTH:s omfattande engagemang för hållbarhetspåverkan i utbildningarna, forskningsplattformarna, universitetsverksamheten och de företag som akademiker och personal är involverade i.

– Vi är fortsatt engagerade i att tillhandahålla en utbildnings- och forskningsmiljö i världsklass som främjar innovation och spetskompetens, säger Mikael Lindström.

Text: David Callahan