Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

ESERO Sverige

ESERO Sverige är ett stöd för skolan i arbetet med teknik, naturvetenskap och matematik genom att använda rymden som utgångspunkt och drivs av KTH. ESERO Sverige vill lyfta undervisningen till en ny nivå genom att införa rymdens fascinerande värld i klassrummet. Genom att bland annat erbjuda fortbildningskurser för lärare och utveckla engagerande och lättillgängliga resurser vill ESERO Sverige bidra till att göra lärandet roligt och inspirerande för elever.

KTH håller i två kurser, "LT1044 Rymden och hållbar utveckling för verksamma lärare och pedagoger" (3,0 hp) och "LT1071 Rymd, hälsa och autentiskt lärande, distanskurs för verksamma lärare och pedagoger" (3,0 hp), som riktar sig till lärare eller lärarstudenter som undervisar inom STEM-ämnen. Dessa kurser är återkommande och ges en gång per år och sker online. ESERO genomför även lärarfortbildningar och workshops.

Läs mer om kurserna och anmälan på ESERO:s hemsida här

Om ESERO Sverige:

ESERO (European Space Education Resource Office) Sverige är ett initiativ av ESA och Rymdstyrelsen. Det drivs av KTH i samarbete med Wisdome-projektets fem Science centra: Tekniska museet, Curiosum, Visualiseringscentrum C, Universeum och Malmö Museum. Cecilia Kozma är föreståndare och Christer Fuglesang ordförande för ESERO Sverige.

ESERO Sverige har samarbeten med flera science centra och utbildningsaktörer runt om i Sverige. ESERO har även inrättat Nav (Vetenskapens Hus, Astronomisk Ungdoms Elevförbund, Exploratoriet Skellefteå, Tom Tits Experiment, Teknikens hus) för att organisera ESA:s skolprojekt både lokalt och nationellt.