Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2018-05-09 15:04

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Course analysis festival

Kursanalysfestival 24-28 maj 2018

Högskolepedagogisk forskning och beprövad erfarenhet visar att kollegiala diskussioner där lärare analyserar sina kurser är mycket givande och kan ge upphov till nya idéer till kursutveckling.

Därför har pedagogiska utvecklarna på CSC regelbundet anordnat kursanalysfestivaler, där varje lärare som har skrivit en kursanalys för någon kurs som getts under senaste läsåret uppmuntras att träffa kolleger i grupper om 3-4 lärare och diskutera kursanalyserna. Efter omorganisationen finns inga pedagogiska utvecklare på EECS längre. Ansvaret för kursanalysdiskussioner ligger därför på avdelningarna.

TCS håller kursanalysfestival för sina kurser 24-28 maj 2018. Det finns fyra möjliga tider för kursanalysmöten per dag. Varje lärare får senast kl 10 den 21 maj 2018 anmäla vilka kursers kursanalyser man vill diskutera och vilka tider som är möjliga i nedanstående Doodle. Viggo sätter ihop ett schema för kursanalysfestivalen allteftersom anmälningar kommer in. Slutligt schema läggs upp på https://www.kth.se/social/group/csc-pedagogical-deve på eftermiddagen 21 maj.

Anmälningslänk: https://doodle.com/poll/8fdpgymhvid99p8i

June 1, 13.15-15.00, room 4532

dasak Sonja Buchegger
inda Ric Glassey
adk Viggo Kann

Här är några länkar om hur kursanalyser fungerar på KTH:

                                                                                                                                             

Course analysis festival June 1-2, 2017

Educational research and proven experience show that collegial discussions where teachers analyse their courses are very fruitful and could give new ideas for how to develop the courses.

Therefore the educational developers at CSC each semester arrange course analysis festivals, where every teacher who has produced a course analysis of a course given during the last academic year is encouraged to meet colleagues in groups of 3 or 4 teachers and discuss their course analyses. Next course analysis festival will take place on June 1-2, 2017. There will be 4 possible slots of meetings per day. The teachers should use the Doodle below to state which courses' course analyses they would like to discuss and which slots that are possible. Fill out the Doodle before May 26 at noon. The schedule for the festival will be announced in the afternoon May 26.

Here are some links to information about course analyses at KTH: