Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Pedagogiska utvecklarnas projekt

Varje skola har sedan 2014 en eller flera pedagogiska utvecklare. CSC har följande pedagogiska utvecklare:

• Björn Hedin, 2014-
  • Viggo Kann, 2014-

Här är en lista över Viggos delprojekt med länkar till ytterligare dokumentation.

KTHs pedagogiska program

Hösten 2013 tillsattes arbetsgruppen för pedagogiska programmet, som jag är med i. Vi har tagit fram ett förslag till pedagogiskt program som gått på remiss till hela KTH. Nu ligger bollen får fakultetsrådets utbildningsutskott. Kopplat till det pedagogiska programmet är en ny kurs i examinatorskap som ska bli obligatorisk för alla kursexaminatorer på KTH. Jag har varit med och utvecklat modulerna bra examination och juridiska aspekter på examination i den kursen. Kursen ges första gången 2016.

Bra lärosalar

Jag driver skolans lärosalsgrupp som årligen synar D-, E- och F-lärosalarna och speciellt ser till att lärosalarna fungerar pedagogiskt. Jag har också med Per Austrins hjälp utvecklat två tjänster som gör att lärare och studenter kan se vilka lärosalar som är bokade och vilka lärosalar som är lediga. Tjänsterna har blivit mycket populära över hela KTH. Lärosalsgruppen är också med och planerar hur salarna D34 och D35 ska förändras till att bli riktigt flexibla lärosalar (skiss).

Jag har varit lärarrepresentant i planeringen av renoveringen av D1, E1 och F2. Jag har även varit bollplank i framtagandet av ny AV-standard för lärosalarna.

Betygskriterier

Jag är med och driver betygskriterieprojektet på KTH - på sikt ska målrelaterade betygskriterier införas i alla kurser. Som ett led i detta har jag utvecklat betygskriterier i två pilotkurser i diskret matematik och kemi och ger den högskolepedagogiska kursen LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier tillsammans med Anna-Karin Högfeldt på ECE. Kursen ges tre gånger om året. Många CSC-lärare har gått den, men långt ifrån alla. Jag stöder gärna den CSC-lärare som gått kursen och vill utveckla betygskriterier för sin egen kurs.

Pedagogisk idébank

Jag har lagt upp början till en bank med pedagogiska idéer på lärarstödsgruppwebben. Meningen är att lärare ska botanisera i pedagogiska idébanken och låta sig inspireras. För varje idé finns namnet på en lärare på KTH som har prövat den och ofta länkar till ytterligare information. Den som vill lägga till en idé kan mejla viggo@kth.se

Nytt upplägg för D-programmet vad gäller kommunikation och diskret matematik

I maj 2014 tog jag fram ett förslag till nytt upplägg för delar av D-programmet, där kommunikationskursen i årskurs 1 delades upp i tre delar: en 4,5 hp skrivkurs på hösten i årskurs 1, ett 1,5 hp muntligt moment som del i MVK-kursen i årskurs 2 och ett 1,5 hp moment i vetenskapligt skrivande inom kexjobebt i årskurs 3. Vidare föreslogs att diskmattekursen i årskurs 3 skulle delas upp i två delar, där första 3 hp läggs in i mattebaskursen i årskurs 1, som en förberedelse för framförallt Inda, Logik och Progp.

Förslaget är nu genomfört och nya kurserna ges första gången läsåret 2015/2016. Jag fick i juni 2015 i uppdrag att inrätta den nya kursen DA1600 Ingenjörsmässigt skrivande, som hade fastnat i maskineriet, bland annat på grund av att kurser på mindre än 6 hp måste motiveras skriftligt och att en fullständig kursplan saknades. Jag har också förhandlat med enheten för språk och kommunikation om att den ska ta över kursen från och med hösten 2016.

Parallell fackterminologi

Språkkommittén vill att varje kurs ska ha den viktigaste fackterminologin på svenska och engelska samlad i en ordlista på kurswebben, oavsett om kursen ges på svenska eller engelska. Detta försöker jag föra fram och motivera till skolans lärare, så fler och fler kurser har nu en sådan ordlista.

Modulschema på masterprogrammen

Jag är skolans modulschemakoordinator och lägger modulschemat för skolans kurser på avancerad nivå. Jag leder också gruppen av modulschemakoordinatorer i arbetet att genomföra modulschema på alla skolor på KTH.

Programutvärdering

Jag har testat en ny typ av programutvärdering inom kursen DD2300 Programsammanhållande kurs i datalogi med gott resultat. Jag planerar att också arbeta med frågorna i skolans examensenkät och se till att examensenkäten verkligen genomförs och sammanställs.

Behörighet till datalogimastern

Jag har utredde i maj 2015 behörighetskraven för datalogimastern. Kraven som gällt 2014 och 2015 är för låga och har därför höjts på det sätt som utredningen föreslår till antagningen 2016.

Pedagogisk inspiration till CSC-lärare

Sedan 2014 har jag regelbundet sammankallat ett lärarlag med sex intresserade datalogilärare till pedagogiska diskussioner. Under 2015 har detta genomförts som en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp: Reflekterande undervisning ur ett ämnesperspektiv

Inrättande av kurser och kursplaner

Tillsammans med dom pedagogiska utvecklarna Lasse Wingårdh och Olof Emanuelsson har jag tagit fram ett förslag till hur processen för inrättande av kurser skulle kunna förbättras och kvaliteten på kursplanerna höjas. Förslaget har presenterats för utbildningsutskottet i december 2015.

Jag hjälper också till och granskar översättningarna av skolans kursplaner.

Presentationsdatorer till lärare

Under 2015 har jag administrerat införskaffningen av 14 små bärbara presentationsdatorer till lärare med mycket undervisning. Lärarna har kunnat välja mellan Windowsplattor med pekskärm och löst tangentbord, Macbook air och små Ubuntudatorer.

Kursanalysgrupper

Under läsåret 2014/2015 har jag kallat till och genomfört kursanalysgruppsmöten för kurserna som ges av lärare på avdelningen teoretisk datalogi. Under läsåret 2015/2016 ska detta utvidgas till alla datalogikurser.

Gruppindelning kommer att presenteras på denna gruppwebb i början av 2016.