Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2022-03-11 Andersson & Gullberg

I jakt på materiens betydelse - genus, emotioner och utrustning i laborativa undervisningssituationer

Fredag 11 mars 9.00 - 10.00 här: Zoom room 

Som en självklar del av naturvetenskaplig/teknisk verksamhet ingår experimentella aktiviteter. Sådana aktiviteter anses viktiga och finns med i ämnenas läroplaner. Ett vanligt argument är att undervisningen inte blir meningsfull om elever/studenter inte får möjlighet till praktiska erfarenheter. En paradox är dock att många av dem inte upplever att laborationerna bidrar till deras lärande. I det perspektivet är den praktiska undervisningsverksamheten, där det praktiska görandet står i fokus, förhållandevis lite beforskat.

Vi kommer att presentera ett nystartat VR-finansierat projekt som fokuserar på undervisning och lärande i laboratorier eller liknande lokaler. Syftet med projektet är att undersöka på vilket sätt aspekter som genus och emotioner får, eller inte får, betydelse för personers samhandlande med varandra och med utrustningen.

Under seminariet kommer vi också att göra en diskussionsövning som utgångspunkt för att få era synpunkter och tankar på en del frågor man har så här i början på ett forskningsprojekt. Seminariet kommer att hållas på svenska. Vi ser fram emot givande diskussioner – välkomna.

Kristina Andersson och Annica Gullberg