Visa version

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Program för storträffen i zoom 12 maj, 2020

Här kommer det fullständiga programmet och samtliga länkar till rummen i zoom att placeras. Denna sida ska bara vara tillgänglig för personer med KTH-id.

Vårens storträff är den 12 maj 2020 kl 12.00-16.30 i Zoom

Från 12.00 är det lunch, mingel och teknik-koll. Själva programmet med inledningstal börjar 12.30. Gruppdiskussionerna kommer igång först närmare 14.

Du kan anmäla dig via anmälningsformuläret.

Vi är totalt 157 anmälda (2020-05-07; 18:29). Anmälan är öppen och du är varmt välkommen att anmäla dig. Är du osäker om du anmält dig? Anmäl dig igen. Vi sorterar och tar bort dubletter, ingen fara! För oss som arrangerar träffen är det viktigt att du är anmäld så att vi kan planera, genomföra och utvärdera träffen på bästa sätt.

Program (zoom-länkar mm kommer inom kort)

Nedan ser du ramen för storträffen 12 maj. Vi inleder med 30 minuters mingel och du behöver inte ha video eller ljud på om du inte vill. 12.30 öppnar Leif Kari terminens storträff och hälsar välkomna och ger lite övergripande information tillsammans med Anna-Karin Högfeldt och Viggo Kann. Sedan har vi 1 h information och perspektiv från KTH:s ledning. Speciellt fokus denna storträff har givetvis den omställning som har gjorts i enorm hast av utbildningen i läsperiod 4. Därför håller Stefan Stenbom, som är operativt ansvarig för stödet i digitaliseringsarbetet en dragning om det arbete som har varit. Vidare har vi många gruppdiskussioner om teman som särskilt är relevanta för denna distansbaserade omställning. Samtidigt har vi många levande teman som varit med sedan 'länge'. Stort tack til alla som ställer upp som organisatörer, värdar, co-hosts osv. Särskilt tack såklart till alla engagerade studenter!

12:00 Storträffen börjar med lunch/mingel/koll på tekniken
Här kommer vi snart att publicera länken till zoom-rummet. Du kan gärna koppla in dig redan från 12.00 utan att vara engagerad i mötet eller i diskussioner. Du behöver inte ha video eller ljud på om du inte vill.

12:30 Plenar session (in English):

12.30 startar storträffen med att Leif Kari välkomnar. Vi kommer att hålla denna session på engelska för att säkerställa att alla som vill kan vara med. Under denna session kommer du att höra reflektioner från KTH:s rektor, prorektor, flera vice rektorer, samt prodekanus och dekanus. Vi kommer alla att mötas live och ingenting är förinspelat. Vi kommer som vanligt vara enormt nogranna med tiden, för att säkerställa att den största delen av storträffens tid läggs på nätverkande och erfarenhetsutbyten i mindre grupper runt aktuella teman. Detta är också en viktig anledning till att vi inte kommer kunna ha frågestund under denna session i plenum. Vi kommer dock att hålla chatten öppen, samt ett öppet online dokument för hela träffen, som vi tror kan vara effektiva sätt att fånga in de idéer som dyker upp längs vägen!

• vice president Leif Kari introductions
  • Voices and perspective from the KTH management
  • Magnus Andersson: The pedagogic survey to KTH teachers 2019
  • Stefan Stenbom: How KTH managed to switch to distance exams and distance teaching

13:30 Storträffens diskussionsämnen presenteras av bordsledarna (some pitches will be in English)

Som vanligt så kommer samtliga bord (zoom-rum) att presenteras genom en pitch i plenum. Vi ber om allas ödmjukhet då vi aldrig gjort detta via zoom tidigare. Vi har en enorm och fantastisk skara hosts/co-hosts som ska marschera genom denna pitch-session live genom zoom. Håll tummarna att vi klarar det.

14:00 Diskussionsrunda 1 i mindre grupper (some discussion groups will be in English)

Här kommer ni jättesnart hitta rum att välja på och de zoom-länkar som rummen hör till samt vilka som är bordsledare. Vi filar på det sista bara!

14:30 Diskussionsrunda 2 i mindre grupper (some discussion groups will be in English)

15:00 Gemensam fikapaus i zoom (länk kommer snart)

Just det, hinner du koka kaffe till denna paus? Mycket är annorlunda i dessa tider. Vi tar en del för givet, och vi räknar inte alltid så bra när vi översätter livet på jobbet till livet med jobbet hemma. Vi som arrangerar storträffen är vana att jobba med möbleringen och fikabokningen och tror att vi därför har massa tid över. Men vi inser att möten via zoom kräver mer av en massa annat.

Vi förstår att vi alla som möts idag har en massa upplevelser att dela om hur det varit och hur det påverkat oss. Vi i storträffskommittén önskar en dag som denna att vi hade fika att servera till er alla!

15:15 Diskussionsrunda 3 i mindre grupper (some discussion groups will be in English)

15:50 Återrapportering från bordsledarna i helgrupp (in Swedish)

Preliminär lista över diskussionsgrupperna

Bildning och etik i utbildningen (titeln under bearbetning)