Grundutbildning

IT-samhälle, kunskapssamhälle, tjänstesamhälle - vari består egentligen det nya? Hur samspelar teknik och genus genom historien? Hur ser relationerna mellan teknik, vetenskap och ekonomi ut? Blir vår värld en farligare plats att leva i?

Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö har ett brett kursutbud. I kursen i teknik- och vetenskapshistoria analyseras den komplexa process som lett fram till dagens högteknologiska samhälle. I kursen i miljöhistoria uppmärksammas problematiken kring miljö- och klimatfrågor, bland annat i termer av risker och hot.

Andra kurser behandlar mer specifika teknikområden som media mellan teknik och kultur och samhällets omvandling till det post-industriella. Dessutom ges en grundläggande kurs om kultur och industri i det svenska samhällets historia för utbytesstudenter.

Utöver våra kurser på grundnivå kan teknologer och universitetsstudenter på avancerad nivå göra sina examensarbeten vid avdelningen. Vi erbjuder också kurspaket utanför KTH, exempelvis för vidareutbildning av personal.

Om du har frågor om våra grundutbildningar, kontakta respektive kursansvarig eller Per Högselius, studierektor.

Innehållsansvarig:history@abe.kth.se
Tillhör: Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö
Senast ändrad: 2021-10-13