Kurser

Vi har ett brett kursutbud på både grund- och avancerad nivå. Kursen i teknik- och vetenskapshistoria analyserar bland annat den komplexa process som lett fram till dagens högteknologiska samhälle. I kursen i miljöhistoria uppmärksammas problematiken kring miljö- och klimatfrågor i termer av risker och hot. Kursen Genus och teknik undersöker bland annat hur teknik och genus samspelat genom historien exempelvis inom områden som arbetsorganisation och teknikintroduktion.

Utbud

Kurserna nedan ges till KTH-studenter. Under fliken Livslångt lärande i menyn till vänster hittar du som är extern sökbara kurser för dig. För mer information kontakta respektive kursansvarig eller Professor Per Högselius . Våra kurser ges i huvudsak på engelska.

Övriga kurser

AK1214 Miljö och samhälle i ett föränderligt arktis 10,0 hp. Det här är en sommarkurs med en del på KTH med föreläsningar inom kursens tre huvudteman (klimat- och miljö, kultur och samhälle i Arktis) och en del på Svalbard, Arktis där studenterna tränas i fältforskning. Kursen ges på engelska till studenter på KTH. Mer information (på engelska)

Examensarbete: Hos oss kan du skriva ditt examensarbete både på grund och avancerad nivå. Examensarbetet består huvudsakligen av ett självständigt projektarbete som utmynnar i en skriven uppsats. Projektarbetet kan utgöra en studie rörande exempelvis teknisk förändring och de faktorer som ligger bakom, teknikens konsekvenser för miljö och sociala, kulturella eller ekonomiska förhållanden, samt relaterade frågor rörande det kulturarv som teknik- och industrisamhället efterlämnat. Läser mer under respektive länk nedan, eller kontakta professor Nina Wormbs för mer information: nina@kth.se

Innehållsansvarig:history@abe.kth.se