Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Man får genomföra ett fullskaligt projekt från idé till färdig bil

Emil, 20 år, pluggar årskurs 2 på utbildningen Farkostteknik och berättar mer om projektet KTH Formula Student som består av drygt 40 studenter från KTH som varje år designar och konstruerar en eldriven racingbil.

Emil, student i projekt på Farkosteknik 300 hp.

KTH Formula Student består av drygt 40 studenter från KTH som varje år designar och konstruerar en eldriven racingbil i klassen ”Formula Student”. Tävlingar går sedan runt om i Europa där studenter från olika länder träffas, tävlar mot varandra och inspireras av varandras lösningar. För att vinna tävlingen räcker det inte att bygga den snabbaste bilen, den ska också vara prisvärd, miljövänlig och säker. 

Projektet stöds av KTH och drivs fristående av studenterna själva på sin fritid. Syftet, förutom att ha kul och lära sig mer teknik, är att omsätta sina akademiska kunskaper och samarbeta i ett större och längre projekt än vad som är möjligt i den ordinarie undervisningen. Eftersom laget till stor del består av studenter från världens alla hörn övas även färdigheterna i fackengelska och förmågan att samarbeta.

Vad har du gjort?

– Jag arbetat med allt möjligt inom projektet. När jag gick med i början av hösten 2014 arbetade jag inom chassi-gruppen med utvärdering av förarergonomin, konstruktion av pedalstället och montering av nya komponenter på bilen. Under våren var jag delaktig i den omfattande testprocessen av bilen där jag ofta hjälpte till att organisera testerna och förbereda bilen inför tävlingen på racerbanan Silverstone i England.

Nu, säsong 2015-2016 är jag projektledare och leder alla 43 teammedlemmar mot det gemensamma målet att sommaren 2016 åka till Italien med en ny elbil och förhoppningsvis kamma hem ytterligare en pokal till KTH.

Vad har du lärt dig?

– Under mina snart ett och ett halvt år inom projektet har jag lärt mig otroligt mycket om hur det är att arbeta som ingenjör och framför allt hur det är att jobba i projekt. I de första årens kurser hinner man aldrig tillämpa sina akademiska kunskaper på ett riktigt stort ingenjörsproblem. De projektarbeten jag har gjort i kurserna har framför allt berört delar av ett fullskaligt projekt, exempelvis förstudien eller konstruktionsfasen. Detta gör det svårt att få en helhetsbild av vad ingenjörsarbete handlar om. Det är där styrkan i Formula Student ligger: man får genomföra ett fullskaligt projekt från idé till färdig bil under ett pressat tidsschema, precis så som man kommer att jobba när man är färdig civilingenjör. Och även om det tar tid är det otroligt givande och jag tror verkligen att de kunskaperna jag har skaffat mig kommer vara mig till nytta i hela min yrkeskarriär.

Läs mer

Farkostteknik 300 hp

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2024-02-05