Nya material och social kompetens tar dig till toppen
Här blir du en del av näringslivet som bygger en hållbar industri. Det är ett måste för klimatet och miljön. Du kan göra skillnad samtidigt som du bidrar till att svensk industri särskiljer sig och kan konkurrera internationellt.
Intervju med programansvarig lärare
Mikael Ersson är programansvarig. Hans viktigaste uppgift är att sy samman KTH:s vision, ”For a brighter tomorrow”, med programmets, högskoleverkets och industrins mål.
Finns det någon särskild personlighetstyp som passar för materialdesign?
– Du ska ha intresse för naturvetenskap och matematik och något slags sinne för att ta till dig nya saker. Och så tror jag att en vilja att utveckla sin sociala kompetens kan vara bra att ha med sig. Klassen är relativt liten så du får nära kontakter med studiekamrater och lärare under åren här. Detta skapar ett naturligt nätverk som du kommer ha nytta av resten av livet.
Vad har studenterna för drömmar och ambitioner inför framtiden, tror du?
– Ambitionerna är höga och det är stor variation i vad studenterna önskar för framtiden. Många har en vilja att förändra samhället till det bättre och börjar därför att arbeta inom någon av Sveriges stora producerande industrier. Det är här stora förändringar i samhället kan göras! Det finns även de studenter som lockas av att starta eget och på så sätt styra över sin egen livssituation. Utbildningen ger en stark bas att stå på så valmöjligheterna är många.
Ämnet materialdesign finns inte på gymnasiet. Går det att definiera kortfattat?
– Ämnet är en komposit av kemi, fysik, matematik, mekanik, termodynamik och transportfenomen.
– Vi har ett antal globala utmaningar som kan lösas med kunskap inom material, energi och/eller ekonomi. Som forskare inom materialdesign så arbetar du ofta med alla tre av dessa områden! Utan korrekt material kan vi inte konstruera saker. Energi behövs för att producera materialen. Nästan alla projekt är kopplade till energiförbättring av processen eller produkten. Till sist har vi ekonomin. Lyckas vi inte få fram material som kan bli lönsamma är det svårt att få spridning.
Liknar utbildningen något annat program på KTH?
– Materialdesign har nog mest gemensamt med civilingenjörsprogrammet Maskinteknik, men med mindre konstruktion och produktionskunskap. Det finns också likheter med civilingenjörsprogrammet Teknisk kemi, eftersom Materialdesign är ett program med inslag av kemi. Då energi och miljö även är en viktig faktor för framtidens material och materialanvändning finns också en gemensam nämnare med civilingenjörsprogrammet Energi och miljö.
– Annars är Materialdesign unikt med sin tvärvetenskapliga kunskap. Studenterna är mycket eftertraktade inom industrin, nästan hälften av studenterna får sitt första jobb redan via examensarbetet.
Hur resonerar ni om samarbete med företag?
– Vi har bland den högsta andelen industrikontakt på KTH. Vid industribesöken får studenterna inblick i hur företaget ser ut och drivs. Det är också bra att se och uppleva den process du läser om. Alla har olika sätt att lära sig och praktik viktig.
Är du nöjd med mångfalden i programmet?
– Vi är bland KTH:s mest jämställda program. 50/50 kvinnor/män. Jag tror också det är positivt att blanda grupper för att få fram bra lösningar, något som återspeglas i mycket av undervisningen.
Hur tycker du studenterna ska resonera när det gäller utbyte?
– Jag tycker att du ska se det som sätt att utvecklas som människa. För att växa som person måste du ta dig ur din bekvämlighetszon.
– En annan sak är att ta med sig positiva influenser hem från ett annat land. När man forskar är det ett krav.
Har du tips om hur studenterna ska få ut så mycket som möjligt av sin tid på KTH?
– Man kan inte underskatta värdet av att bygga nätverk under studietiden. Att ägna sig åt några av KTH:s aktiviteter utanför studierna är roligt. Det är också bra för personlig utveckling, nätverk och karriär. Det kan till och med vara lite viktigare än att läsa klart i tid. I övrigt så gäller samma saker som vid all högre utbildning – var disciplinerad och planera dina studier väl så kommer allt gå bra!
Vad du berättar du om ditt jobb när du är på en middag?
– Jag berättar om hur kul det är att vara lärare med smarta studenter och hur mycket jag lär mig av att undervisa. I varje ny klass kommer det nya överraskande frågor.
– Vi är ett litet program. Lärarnas dörrar står öppna. Studenterna kan i princip ställa frågor och diskutera vad som helst när som helst. Då uppstår nya tankar och idéer. Det är en kreativ lärandemiljö som vi värnar om och försöker utveckla.
Vad tror du studenterna berättar om tiden på KTH för sina barn i framtiden?
– Att det var roligt på KTH. Att det var lärorikt. Hur tufft det stundtals var. Men också hur bra det känns när du kommer över de svåra pucklarna. Det är en skön känsla när du skrivit och klarat en femtimmarstenta. Du växer och får självförtroende.