Här bygger du din framtid och ett bra samhälle
Bygga hus, utveckla stora fastigheter, ta hand om ekonomin i ett byggföretag, anlägga vägar eller vara ingenjör på ett arkitektkontor. Inom ett av KTH:s största utbildningsområden finns det många inriktningar. Oavsett vilken specialisering du väljer får du en modern utbildning som det är stor efterfrågan på.
Intervju med programansvarig lärare
Zeev Bohbot är programansvarig. Hans viktigaste uppgift är att ständigt utveckla programmet på ett sätt som säkrar kvalitén samt stimulerar lärarna och studenterna att göra sitt bästa samtidigt som de har roligt under tiden. Här resonerar han om utbildningen och din möjliga framtid i byggbranschen.
Vad tycker du att ni är allra bäst på att lära ut?
– Jag tror vi är riktigt bra på kopplingen mellan teori och praktik. Inte teori för sig och praktik för sig.
– Vi ligger långt framme med problembaserad inlärning. Istället för att du får en uppgift med rätt svar i facit ger vi dig ett problem som det finns flera möjliga lösningar på. Det liknar arbetslivet.
Tycker du att den som söker det här programmet ska ha några särskilda intressen?
– Ingenjörer ska vara nyfikna och vilja lösa problem. Det är också bra att ha ett samhällsintresse. Många blir involverade i stads- och samhällsbyggnad som är komplexa områden.
Varför ska man läsa byggteknik på just KTH?
– Byggteknik är ett av KTH:s största utbildningsområde. Vi är landets huvudproducent av byggingenjörer.
– Du behöver inte ha bestämt dig för vilken inriktning du vill ha när du börjar. Vår storlek gör att alla våra olika inriktningar har bra kurser med bra lärare.
Är du nöjd med fördelningen mellan tjejer och killar i programmet?
– Vi har nästan 40 procent tjejer i varje kull. Det är utmärkt, men kan bli bättre. Annars kan det bli för mycket grabbiga sätt att lösa problemen på. Killar och tjejer har också roligare tillsammans.
Hur ser det ut med mångfald i övrigt?
– Jag vågar nog säga att vi är det utbildningsområde på KTH som indirekt sysslar mest med integration. Drygt 50 procent har ett utländskt klingande efternamn.
– Byggbranschen är öppen och har integrerat en större andel individer i det svenska samhället än någon annan bransch. Jag tycker inte att branschen har fått den uppmärksamhet den förtjänar för det.
Programmet beskrivs som modernt, vad är det för modern kompetens ni menar?
– Företagen vill till exempel att vi utrustar dig med digitala verktyg. Vi lär bland annat ut BIM, ”Building information modeling”. Branschen skriker efter det. Det gör att flera av våra studenter blir ansvariga för digitaliseringen i företaget de jobbar för direkt efter utbildningen.
– Vi har också många lärare med erfarenhet av näringslivet, så vår känsla för vad som behövs i företagen är bra.
Hur tycker du studenten ska resonera när det gäller att specialisera sig på något sätt under utbildningen?
– Jag önskar att alla väljer något de är intresserade av. Passa på att ägna studierna åt något du verkligen tycker om. Det gör att du kan anpassa studierna efter din kapacitet och dina intressen. Men det går också att satsa på vidare på masterstudier efter att du har din högskoleingenjörsexamen.
Det är en del debatt om etik i byggbranschen. Hur hanterar ni det i utbildningen?
– Jag tycker det är bra med debatt om det vi gör. Att bygga är en samhällsservice. Vi förmedlar till studenterna vad som är lag, norm, branschstandard och god kutym. Jag tror att det har förbättrats i branschen. Riggade upphandlingar och karteller har minskat.
– Däremot har vi byggarbetskraft som inte pratar svenska och flera led i leverantörskedjan. Då blir det svårare att kontrollera att allt går rätt till. Antalet byggolyckor har till exempel inte minskat. Därför är vi extra noga med att lära ut säkerhet. Det är ett exempel på hur vi drar vårt strå till stacken.
Vad vill du helst att studenterna ska minnas när de tittar tillbaka efter 15 år?
– Jag hoppas de minns samma som jag minns när jag tittar tillbaka. Jag fick en metodik för hur jag angriper nya okända problem. Det är lite mindre viktigt om du minns den här ekvationen eller den här normen. Det viktiga är att kunna analysera problem och hitta en väg till en lösning. Mycket annat är utbytbart.