1 000 stockholmare testas för corona i påsk

På bilen finns en kuvert med KTH-logotyp. Kuvertet är märkt med en rosa dekal med texten Viktigt information: Hjälp oss i kampen mot covid-19!. Ovanpå delar av kuvertet finns ett textkot i en förslutningsbar plastpåse.
1 000 stockholmare får ett sådant här brev i lådan i morgon.

NYHET

Publicerad 2020-04-07

Hallå där, Niclas Roxhed. Idag, tisdag, skickar du och professor Jochen Schwenk på KTH och Scilifelab ut 1 000 coronatester till människor i Stockholm. Berätta mer!

– Just nu postas 1 000 hemprovtagningskit som kommer att dimpa ner i brevlådorna imorgon. Vi skickar ut helt slumpmässigt i Stockholm med förorter och hoppas att folk vill hjälpa till och donera en droppe blod. Med bloddroppen ska vi sedan studera hur många människor bland de 1 000 personerna som har eller har haft coronaviruset.

Porträttfoto föreställandes Niclas Roxhed, universitetslektor på avdelningen mikro- och nanosystem på KTH. Bilden är en halvfigur. Niclas bär vit skjorta och grå kavaj.
Niclas Roxhed, universitetslektor på avdelningen mikro- och nanosystem på KTH.

Vad hoppas ni kunna uppnå?

– Med forskningsstudien vill vi testa möjligheten med provtagning i hemmet. Att enkelt kunna mäta om du har varit infekterad av viruset som leder till covid-19. Med forskningsresultaten vill vi hjälpa myndigheter och beslutsfattare med viktig information om provtagning och nya testmetoder, samt försöka att få en överblick över smittspridningen i Stockholmsregionen. Detta kan möjliggöra att vi kan utveckla ett tillförlitligt test som inte belastar vården. Jag tror vi är världsunika på detta.

Kommer testpersonerna att få veta om de är immuna mot sjukdomen?

– Nej. Vi har ingen möjlighet att lämna ett sådant svar eftersom provet lämnas anonymt. Men de kommer i allra högsta grad medverka till att möjliggöra att den här typen av tester förhoppningsvis kan göras inom någon månad. Tester där man kan få svar på om man haft covid-19. Vi hoppas att så många som möjligt vill delta i forskningsstudien och donera en bloddroppe.

Vad är det för testteknik ni använder?

– Provtagninskortet bygger på tidigare KTH-forskning jag och professor Olof Beck på Karolinska gjort under åtta år. Syftet har varit att utveckla en teknik som möjliggör att enkelt kunna ta prover hemma.

Hur ser det ut med den etiska aspekten?

– Vi har fått ett tillstånd beviljat av Etikprövningsmyndigheten. Detta ger oss bara möjlighet att kolla efter förekomsten av antikroppar för covid-19 och andra coronarelaterade parametrar. Med testkitet följer all information, inklusive ett samtyckesformulär.

I detta forskningsprojekt ingår även Karolinska institutet. Själva provtagningstekniken är kommersialiserad i bolaget Capitainer AB och du kan läsa mer om forskningen som ledde fram till detta här .

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Niclas Roxhed på 08 - 790 91 43 / roxhed@kth.se eller Jochen Schwenk på 08 - 790 98 69 / jochen.schwenk@scilifelab.se.