Workshop om ACRL:s ramverk
Varmt välkommen att delta i en workshop där vi tillsammans undersöker möjligheterna med att använda ACRL:s ramverk för planering och genomförande av undervisning i informationskompetens!
Innan workshop
Inför workshoppen kan du delta i en digital läsecirkelsträff, detta cirka en vecka innan nätverkskonferensen. Inför den digitala läsecirkelträffen har du läst artikeln Reframing Information-Seeking in the Age of Generative AI: A Critical and Humanistic Approach av Joseph Kevin Sebastian som presenterades under årets ACRL-konferens.
Vi kommer tillsammans diskutera studien som får bilda en fond åt kommande workshop.
Workshop
Med hjälp av Open Space kommer du arbeta i grupp med kollegor och utifrån de sex olika ramar i ramverket arbeta dig genom följande frågorna
1. När har du förstått ramen? (Aha-upplevelse)
2. När har du infört eller vill du införa det i din undervisning/planering?
3. Hur kan man fortsätta arbeta med ramverket på ett didaktiskt tillämpat sätt.
Hur bekant är du med ACRLs ramverk för informationskompetens i högre utbildning? Ögna gärna igenom texten innan nedan beskrivna workshop!
Tillbaka till programmet för nätverksträffen Forskningsbibliotekens pedagogiska roll 2025
Referenser
Library Association, A. (2000). ACRL STANDARDS: Information Literacy Competency Standards for Higher Education. College & Research Libraries News, 61(3), 207-215. doi: https://doi.org/10.5860/crln.61.3.20
Framework for Information Literacy for Higher Education, American Library Association. (2015).Hämtad från https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework
Sundin, O. (2024). Källkritik: Människor, teknik och samhälle. Gleerups.
Översättning av ACRL:s ramverk för informationskompetens för högre utbildning : [Framework for Information Literacy for Higher Education]. (2019). Hämtad från https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-157090