Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Workshop om ACRL:s ramverk

Varmt välkommen att delta i en workshop där vi tillsammans undersöker möjligheterna med att använda ACRL:s ramverk för planering och genomförande av undervisning i informationskompetens!

Innan workshop

Inför workshoppen kan du delta i en digital läsecirkelsträff, detta cirka en vecka innan nätverkskonferensen. Inför den digitala läsecirkelträffen har du läst artikeln Reframing Information-Seeking in the Age of Generative AI: A Critical and Humanistic Approach  av Joseph Kevin Sebastian som presenterades under årets ACRL-konferens. 

Vi kommer tillsammans diskutera studien som får bilda en fond åt kommande workshop.

Workshop

Med hjälp av Open Space kommer du arbeta i grupp med kollegor och utifrån de sex olika ramar i ramverket arbeta dig genom följande frågorna

1. När har du förstått ramen? (Aha-upplevelse)

2. När har du infört eller vill du införa det i din undervisning/planering?

3. Hur kan man fortsätta arbeta med ramverket på ett didaktiskt tillämpat sätt.

Padlet

Hur bekant är du med ACRLs ramverk för informationskompetens i högre utbildning? Ögna gärna igenom texten innan nedan beskrivna workshop!

Tillbaka till programmet för nätverksträffen Forskningsbibliotekens pedagogiska roll 2025

Referenser

Library Association, A. (2000). ACRL STANDARDS: Information Literacy Competency Standards for Higher Education. College & Research Libraries News, 61(3), 207-215. doi: https://doi.org/10.5860/crln.61.3.20

Framework for Information Literacy for Higher Education, American Library Association. (2015).Hämtad från https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework 

Sundin, O. (2024). Källkritik: Människor, teknik och samhälle. Gleerups.

Översättning av ACRL:s ramverk för informationskompetens för högre utbildning : [Framework for Information Literacy for Higher Education]. (2019). Hämtad från https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-157090