Skip to content

Skyrocketing housing costs at KTH

In English further down.

Skyhöga hyreskostnader på KTH

Kära kollegor, välkomna tillbaka till jobbet! Jag hoppas att ni alla har haft en bra ledighet med familj och vänner!

När vi går in i det nya året står vi inför det faktum att Akademiska Hus som KTH hyr kontor och laboratorier av, har aviserat skyhöga kostnader, främst orsakade av inflationen. Dessutom vet ni ju alla elen för närvarande är mycket dyr. Vi måste därför få kontroll över kostnaderna samtidigt som alla medarbetare naturligtvis ska ha en ändamålsenlig arbetsmiljö.

Som tur är har vi på ITM redan börjat vidta åtgärder. I juni 2022 flyttade ITM-ledningen och kommunikationsgruppen till Sing-Sing för att dela lokaler med HR-teamet, och drog samtidigt ned på kontorsytorna. Under hösten har även ITM:s övriga administration under ledning av Christina Carlsson flyttat för att minska lokalytan genom att fler delar kontor. Detta har främst varit möjligt på grund av den nya arbetssituationen, där man kan få en överenskommelse om att arbeta hemifrån en del av veckan om arbetsuppgifterna tillåter en sådan lösning. Utöver detta har varje prefekt under hösten inlett diskussioner om hur de kan minska sina boendekostnader, ett arbete som samordnas av Björn Laumert.

Här måste jag nämna ett viktigt beslutet – och ett gott exempel – som tagits av ledningen vid Institutionen för lärande (LES) under ledning av Arnold Pears. Strax före nyår tog de beslutet att framöver flytta hela institutionen till Brinellvägen 66. Detta är en viktig pusselbit som både hjälper ITM och KTH. IPU och EGI behöver inte alla sina nuvarande utrymmen. På sikt kommer KTH att kunna sluta hyra hela hus för att inom några år minska de totala hyreskostnaderna på KTH. Förutom de ekonomiska fördelarna med flytten av LES måste det betonas att institutionen för första gången kommer att ha all verksamhet utom Vetenskapens Hus på samma plats. Detta kommer givetvis att förbättra samarbetet inom institutionen men även med närliggande institutioner.
I alla dessa våra flyttprojekt involverar vi både personal och skyddsombud för att säkerställa att arbetsmiljön blir optimal.

För min egen del började jag det nya året den 2 januari med att direkt dyka ner i det som rör min undervisning, genom att betygsätta tentor och planera för de kurser som ska ges både våren och hösten 2023. Det kändes faktiskt riktigt härligt att få ordning tidigt, så att det är lättare att planera mitt administrativa arbete för det kommande årret. Jag hade även ett möte med en av mina gamla industridoktorander för att planera för hans disputation i mars. Jag är så glad över att ha fått chansen att vara en del av hans långa resa (och naturligtvis alla mina andra studenters resor) för få sin examen. Det ger mig verkligen en energikick att se dem lyckas!

Jag vill också nämna att vi anordnar ett ledarskapsevent denna vecka där vi bjuder in alla enhetschefer, prefekter och administrativa chefer. Vi kommer givetvis att diskutera hur vi ska hantera hyreskostnaderna. Dessutom kommer vi att diskutera utfallet av en ny rapport om genusbaserad utsatthet (*deltagarnas hemläxa inför evenemanget) under ledning av Åsa-Karin Engstrand från INDEK.

Slutligen, kom ihåg att ett nytt år inte bara innebär nya utmaningar utan också nya möjligheter!

/Pär Jönsson, skolchef ITM

*Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor

Skyrocketing housing costs at KTH

Dear colleagues,

Welcome back to work! I hope that you all had a great holiday with family and friends!

As we enter the new year it is a fact that Akademiska Hus, from who KTH rents offices and laboratories, have announced skyrocketing costs mainly caused by the inflation. Besides this fact, all of you know that the costs for electricity currently are very high. Thus, our organization needs to take actions to get a control of the costs while at the same time make sure that our personnel has an appropriate working environment.

Luckily, we have started to take actions. Already in June 2022, the ITM management and the communication group relocated to the sixth floor in Sing-Sing and moved in with the HR group while we at the same time cut office spaces. During the fall, the ITM administration under the leadership of Christina Carlsson has also relocated to decrease the office area by having personnel sharing offices. This has mainly been possible due to the new working situation, where you can get an agreement to work from home part of the week if the working tasks allows for such a solution. Besides this, each department head has during the fall initiated discussions how they can decrease their housing costs coordinated by Björn Laumert.

Here, I must mention the very important decision and good example made by the management at the Department of Learning led by Arnold Pears. Just before the new year they decided that they will initiate a project to move to Brinellvägen 66. This represents a very important piece of a puzzle that helps ITM as well as helps KTH. The IPU and EGI departments do not need all their current spaces. Then, in the long run KTH will be able to stop renting whole houses in order to decrease the total housing costs at KTH within a few years. Besides the economic benefits of the move of LES, it must be stressed that the department will, for the first time, have all activities except for “Vetenskapens Hus” at the same location. This will, of course, improve collaborations within the department but also with the nearby located departments.

I will stress that in all these relocation projects we have and we will involve both personnel as well as the safety health representatives in order to make sure that the working environment will be optimum.

In my case, I started the new year on January 2 by directly diving into teaching by grading exams and planning for courses to be given in both the spring and the fall of 2023. It actually felt really great to get organized early, so that it is possible to better plan my administrative work for 2023. I also had a meeting with one of my old industrial students to plan for his defense in March. I am so happy to have had the chance to be part of his long journey (and of course all my other students’ journeys) to study to become a PhD. It really gives me a new boost of energy to see them succeed!

I also want to mention that we organize a leadership event this week where we invite all unit leaders, department heads and administrative heads. We will, of course, discuss how to deal with the costs for offices and laboratories. In addition, we will discuss the outcome of a new report on gender-based vulnerability (*participants home work to read before the event) under the guidance from Åsa-Karin Engstrand from INDEK.

Finally, remember that a new year not only means new challenges but also new opportunities!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

* Survey study: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor

Let’s celebrate, and then change the trend

In English further down.

Först firar vi, men sen ska vi vända trenden

För drygt två veckor sedan tog 49 nya ITM-doktorer emot sina diplom vid KTH:s årliga promoveringshögtid. Efter pandemins restriktioner var det den första fullskaliga promoveringen. Det är glädjande att så många doktorer tog möjligheten att fira sina avslutade forskarstudier med närstående och handledare. Jag hoppas att alla som deltog i festligheterna fick en bekräftelse på hur viktig forskarutbildningen rent generellt är för ett universitet som KTH. En väldigt stor del av den forskning som görs på KTH utförs av våra forskarstuderande och en väl fungerande forskarutbildning är en nyckel till såväl många och bra publikationer som produktiva samarbeten med industrin. Därmed också av största vikt för exempelvis vår ranking.

Även om vi naturligtvis ska fira finns det också viss grund för oro framåt. Trots att så många doktorer examinerats de senaste åren kan vi konstatera att prestationsmedlen för utexaminerade doktorer och licentiater till ITM sjunkit betydligt, och det kan bli värre framöver. En förklaring är att vissa andra delar av KTH har ökat antalet examinerade doktorer och därför får en större andel av de totala medlen. Vid en första snabb analys på ITM ser vi att antalet nyantagna forskarstuderande visar en nedåtgående trend samtidigt som genomloppstiden ser ut att öka. Det krävs sannolikt en noggrannare analys för att verkligen se vad som ligger bakom denna förändring, och jag hoppas givetvis vi ska hitta ett bra sätt att vända utvecklingen.

Jag vill också ta tillfället i akt att påminna om nästa handledarkollegium den 16/12. På agendan då står bland annat författarskap och krav/normer avseende publikationer i sammanläggningsavhandlingar. Jag vet att julledigheten är bara ett par veckor bort och att den här perioden för många är en av de mest intensiva under hela året, men jag hoppas att du trots det kan hitta tid i kalendern för att delta på mötet. Många har redan anmält sig, men vi ser gärna ännu fler deltagare.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Let’s celebrate and then change the trend

Just over two weeks ago, 49 new ITM doctors received their diplomas at KTH’s annual doctoral award ceremony. It was the first full-scale ceremony after the pandemic’s restrictions. It is gratifying that so many doctors took the opportunity to celebrate their completed research studies with relatives and supervisors. I hope that everyone who took part in the festivities got a confirmation of how important third-cycle studies are for a university like KTH. A very large part of the research carried out at KTH is carried out by our third-cycle education students and is key to many and good publications as well as productive collaborations with industry. Thus, also crucial for, for example, our ranking.

Naturally, we must celebrate, but there is also reason for concern going forward. Despite the fact that so many doctors have been examined in recent years, we can state that the performance-based funding for graduated doctors and licentiates at ITM have dropped significantly, and it may get worse in the future. One explanation is that other parts of KTH have increased the number of doctoral graduates and therefore receive a larger share of the total funds. A quick analysis of ITM shows that the number of newly admitted PhD students have a downward trend, while the throughput time appears to increase. A more careful analysis is probably required to see what is behind this change, and I of course hope we will find a good way to turn the trend.

I would also like to take this opportunity to remind you of the next supevisor meeting on Dec 16. On the agenda are, among other things, authorship and requirements/norms regarding publications in compilation theses. I know that the Christmas holidays are only a couple of weeks away and this period is one of the most intense of the whole year for many of us, but I hope that you can still find time to attend the meeting. Many have already registered, but we would like to see even more participants.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at ITM

Faculty recruiting – yes, it takes time

In English further down.

Fakultetsrekrytering – japp, det tar tid

Så här två månader in i min nya roll börjar jag får grepp om huvudaspekterna av den viktiga uppgiften att förnya fakulteten. Så här ser rutinerna ut: En gång i veckan träffar jag vårt administrativa team för att diskutera de olika rekryteringarna och docentansökningarna. Varannan vecka ger jag ITM:s ledning och chefer en statusuppdatering och tar in synpunkter på vissa frågor, till exempel översynen av KTH:s anställningsordning. Jag har även träffat *FFA-kollegor tillsammans med dekanus och prodekanus på KTH. Genom alla nya personliga möten har jag lärt känna ITM-fakulteten lite bättre – kanske den mest intressanta delen av jobbet!

Den här veckan skulle jag vilja lyfta fram de senaste ITM-rekryteringarna grundade i de två senaste årens verksamhetsplaner och som därigenom finansierats med centrala medel. Tre av fyra planerade rekryteringar för 2021 är i hamn och dessa personer är nu ombord:

INDEK: Philip Kappen (lektor i industriell ekonomi)

Lärande: Stefan Stenbom (lektor i digitalt lärande)

Energiteknik: Farzin Golzar (biträdande lektor i energiteknik)

Välkommen Philip, Stefan och Farzin!

Institutionen för Produktionsutveckling (IPU) håller på att rekrytera en biträdande professor i datadriven produktionslogistik som vi hoppas kunna välkomna i början av 2023. För 2022 planerar institutionerna för materialvetenskap, produktionsutveckling och maskinkonstruktion att rekrytera biträdande professorer inom sina strategiska områden.

Ta en titt på datumen ovan så ser du att rekryteringar tar tid. Först ska institutionen i samråd med mig och skolchef Pär Jönssson ta fram en motivering till rekryteringen som ska vara i enlighet med fakultetens årliga planer. När KTH:s Anställningsnämnd har godkänt tjänsten kan den utlysas. Kandidater skickar in ansökningar och två externa experter granskar CV:n och väljer ut de bästa kandidaterna. Intervjuerna genomförs av en rekryteringsnämnd och deras rekommendationer vidarebefordras till KTH:s anställningsnämnd. Därefter kan skolchefen eller rektorn ta beslut.

Hela processen som beskrivs här tar 10-12 månader, med noggranna uppföljningar av administratörer och andra inblandade. Så, lite tålamod är på sin plats, och förhoppningsvis leder den långa processen till att vi kan attrahera de bästa talangerna som kan både stärka KTH:s varumärke och göra avtryck på omvärlden.

*FFA står för Fakultetsförnyelseansvarig och det finns en på varje skola på KTH.

/Andrew Martin, ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

Faculty recruiting – yes, it takes time

Just about two months into the new position and I feel that I am getting a handle on the main aspects of the critical task of faculty renewal. This is what my routines look like: Once a week I meet with our administrative team to discuss the various recruitments including docentship applications. Every second week I inform ITM leadership and managers of the overall status and ask for input on certain issues, for instance the review of KTH’s appointment procedures (anställningsordning). I have also met with **FFA colleagues along with KTH’s dean and the vice dean of faculty. Through various personal interactions I have gotten to know ITM faculty a little better – possibly the most interesting part of the job!

This week I would like to highlight recent ITM recruitments supported with central funds through the workplans from the last two years. Three of four recruitments for 2021 have been completed with the following faculty now on board:

INDEK: Philip Kappen (Associate Professor in Industrial Economics)

Learning: Stefan Stenbom (Associate Professor in Digital Learning)

Energy Technology: Farzin Golzar (Assistant Professor in Energy Technology

Welcome Philip, Stefan, and Farzin!

The department of Production Engineering (IPU) is in the process of recruiting an Assistant Professor in Data-driven Production Logistics, and we hope to welcome our new faculty member in early 2023. For 2022 MSE, IPU, and MMK plan to recruit assistant professors in strategic fields within each department’s specialization.

Looking at the dates above you can see that faculty recruitments take time. First the department in consultation with the Head of School (Pär Jönsson) and me draft a motivation for recruitment, in accordance with annual faculty plans. The position is announced upon approval from the KTH Employment Committee. Candidates apply and two external experts review the CV’s and select the top candidates. Interviews are conducted by a recruitment board, and recommendations are forwarded to the KTH Employment Committee for subsequent decision by the Head of School or president.

The entire process outlined here takes 10-12 months, with vigilant follow-ups by administrators and others involved. So, some patience is in order, and hopefully the process leads to attracting the best talent for enhancing KTH’s reputation and outreach.

**FFA stands for Head of Faculty Renewal, and there is one FFA at each school at KTH. 

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School

66 days to a new habit

In English further down.

66 dagar till en ny vana

Vi har gjort det! Vi har äntligen lyckats genomföra en konferens för alla medarbetare inom ITM:s stödverksamhet. Turen har inte stått på vår sida. Pandemin satte käppar i hjulen för en inplanerad konferens, nästa försök fick ställas in för att vi var för snabba att tro att pandemin var över. Men, den här gången blev det av. Inför samgåendet blev temat: ”Att vara verksamhetsnära i ett förändringsarbete”.

Vi startade upp tvådagarseventet med en extern föreläsare, Eric Thyrell som föreläste om ”Att tänka stort”. Det handlade om att tänka nytt, locka fram vår inre glöd samt modet att möta förändringar och utmaningar. Hans prat om olika typer av människor på arbetsplatsen och hans erfarenheter under vatten fick oss att både skratta och gråta. Vad gjorde karln med oss? Han injicerade en överdos av energi som höll i sig igenom hela konferensen.

I panelen Anna Jerbrant, Annika Borgenstam, Andreas Alm Arvidsson, Eva Werner Sundén, Björn Laumert, Christina Carlsson och Martin Edin Grimheden.

Efter föreläsningen hade vi en paneldiskussion med medarbetare från kärnverksamheten. (Tack Annika Borgenstam, Martin Grimheden, Björn Laumert och Anna Jerbrant för att ni tog er tid.) Anna Blendow, vår förra HR-chef på ITM-skolan, var vår moderator under konferensen och hjälpte oss att hålla ordning på talare, hålla tider etc, men också att ställa relevanta frågor (stort tack Anna för detta).

Vi diskuterade: Vad betyder verksamhetsnära för oss? Vad menar vi med ett KTH? Vad ser vi för möjligheter och hot i och med samgåendet mellan nuvarande GVS (gemensamt verksamhetsstöd) och skolornas egna administration? Hur värnar vi om att visa ömsesidig respekt, förståelse, kunskap och tillit? Ska vi rent av ska skrota benämningarna ”kärnverksamhet” och ”stödverksamhet”, vi jobbar ju alla i samma verksamhet, som någon i panelen påpekade.

Panelen var överens om att kompetensen är hög inom stödverksamheten. Det är lätt att få hjälp, men vi måste visa att vi fångat frågan eller ärendet tydligare än vad vi gör idag. Vi behöver träffas oftare, bilda team av kompetens ut mot kärnverksamheten. Det fanns en gemensam önskan från panelen om att stödverksamheten skulle förstå hur institutionerna fungerar och vilka behov de har. Genom att öka förståelsen kan vi vässa vårt stöd.

Första dagens diskussioner resulterade i en diger lista med frågor till nästa dags gäster: Kerstin Jacobsson, universitetsdirektören, och Malin Ryttberg från ledningskansliet. Även här anordnade vi en mini-panel med Kerstin, Malin, Jenni Hollbrink och mig. Vi diskuterade planen för samgåendet mellan skolornas stöd och GVS; sekretariatets roll i förändringsarbetet; IT-portföljen för administration och hur vi ska behålla friheten och flexibiliteten för att kunna ge god service till ITM:s lärare och forskare trots att vi får gemensamma processer för hela KTH. Vi fick också veta hur arbetet med samgåendet förankras i kärnverksamheten.

Christina Carlsson och moderator Anna Blendow på scen.

Vad vi tar då med oss? En hel del ny energi och insikten att förändringar i sig inte alltid ger en förbättring, men å andra sidan, förbättringar sker alltid genom förändring. I Eriks föreläsning fick vi också veta att det tar ca 66 dagar att skapa en ny vana. Risken är med andra ord stor att vi ger upp för tidigt. Tittar vi 66 dagar framåt landar vi på 23 januari. Det är värt att då följa upp konferensen och se om vi tillsammans har lyckats skapa nya vanor kopplat till rädslor, valda sanningar, attityd och kommunikation.

Stort tack till er alla!

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

66 days to a new habit

We did! We finally managed to arrange a conference for all employees within ITM’s support services. Our ambitions have been dogged by bad luck. The pandemic put a planned summit on hold; the next attempt had to be canceled because we were too quick to believe that the pandemic was over. But, now it happened. And since we are facing a merger, the theme was: “Being close to operations in times of change.”

We started the two-day event with an external lecturer, Eric Thyrell, who talked about “Thinking big”. About bringing out our inner glow and the courage to face changes and challenges. His talk about different types of people at the office along with his experiences underwater, had us both laughing and crying. What did the man do to us? He injected an overdose of energy that lasted throughout the conference.

After the lecture, we had a panel discussion with employees from the core business. (Thank you Annika Borgenstam, Martin Grimheden, Björn Laumert and Anna Jerbrant for taking the time.) Anna Blendow, our former HR manager at the ITM school, was our moderator during the conference and helped us to keep the order of speakers, keep times, etc, but also to ask relevant questions (many thanks, Anna, for this).

We discussed what “close to operations” means to us? What do we mean by “One KTH”? What opportunities and threats do we see in the merger between the current GVS and the schools’ administration? How do we show mutual respect, understanding, knowledge and trust? Should we skip the terms “core business” and “support services”? After all, we all work in the same “business”, as someone on the panel pointed out.

The panel agreed that competence is high in ITM’s support services. It is easy to get help, but we must clearly show that we are on a particular issue or task. We need to meet more often and form teams of competence towards the core business. The panel expressed a wish for the support to understand better how the departments work and their needs. By increasing understanding, we can sharpen our offer. The first day’s discussions resulted in quite a list of questions for the next day’s guests: Kerstin Jacobsson, the university director, and Malin Ryttberg from the management office. Here, too, we organized a mini-panel with Kerstin, Malin, Jenni Hollbrink, and me. We discussed the plan for the merger between the schools’ support and GVS, the IT portfolio for administration, and how we should maintain the freedom and flexibility to provide good service to ITM’s teachers and researchers even though we get standard processes for the whole of KTH. We also learned how the work on the merger is anchored in the core business.

So, what insights do we bring back home? I’d say a lot of new energy and the understanding that changes in themselves do not always carry an improvement, but on the other hand, improvements always happen through change. In Erik’s lecture, we also learned that forming a new habit takes about 66 days. In other words, we risk giving up too soon. If we look 66 days ahead, we land on January 23. We will follow up on the conference to see if we have created new habits linked to fears, chosen truths, attitudes and communication.

Many thanks to all of you!

/Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

 

A variety of examination forms to choose from

In English, further down.

Ett smörgåsbord av examinationsformer

AdventsljusNu är period 1 precis avslutad och våra dagar är fyllda av både undervisnings- och forskningsaktiviteter samtidigt som dagsljuset blir kortare och kortare. Men som tur är kommer snart adventstiden, vilket gör att vi får börja hänga upp adventskandelabrar och lite julpynt. Det ser åtminstone jag fram emot. 🙂

Examinationsperioden efter period 1 innehöll kurser med en mångfald av olika examinationsformer, bland annat digital examination i datorsal. Examination i datorsal går på många sätt till på samma sätt som en traditionell salsexamination (exempelvis vad gäller ID-kontroll och kontroll att inget kursmaterial används) men skapar samtidigt möjlighet att använda olika slags frågor och frågeställningar. Om du är nyfiken och vill lära dig mer om digital examination så har KTH:s E-lärande publicerat information om vanliga pedagogiska metoder, kurstyper, rekommendationer, tillgänglighet och annat viktigt för digital kursdesign på intranätet:

Digital kursdesign (intra.kth.se)

Som ett extra stöd för lärare har ITM-skolan ett team som består av amanuenser och forskningsingenjörer. De ordnar workshops regelbundet och har skapat en canvassida för att underlätta för lärare att ta till sig all dokumenterad kunskap som finns på intranätet – både med hjälp av korta (5 minuters) guider och videos. Denna canvassida är utformad så att vi kan komma åt innehållet på ett snabbt sätt och mer behovsstyrt. Varje guide kan dessutom laddas ner som en PDF, så att du kan läsa igenom den när du vill.

ITM E-learning Teams guider (i Canvas)

En kommande viktig händelse är Storträffen den 28/11 (kl. 12.30-16.30) som har temat ”Hitta vägar till Framtidens utbildning”. Storträffen är en aktiv mötesplats, för alla på KTH, oavsett roll och befattning, och arrangeras en gång per termin (på svenska på hösten och engelska på våren). Den absolut största fördelen med att delta i storträffen tycker jag är att det är en arena där många olika funktioner möts för att diskutera, utveckla och utvärdera allt gällande KTH:s utbildningar på alla nivåer, såsom undervisning, utbildning, lärmiljöer, utbildningsstöd, utbildningsbevakning och studentinflytande.

Anmäl deltagande och ämnen i Storträffen, 28 nov

För övrigt hoppas jag ni har läst vicerektor Leif Karis blogginlägg där han reflekterar kring KTH:s uppdrag inom det livslånga lärandet och vilka utmaningar som finns förknippade med detta framöver:

Ett hållbart livslångt lärande (Vicerektorsblogg)

ITM-skolan har, ända sedan KTH påbörjade en utökad satsning på livslångt lärande, utvecklat en stor mängd LL-kurser och det hoppas jag kommer fortsätta under 2023.

Avslutningsvis så hoppas jag att ni alla tänkt delta i KTH:s SoTL-konferens under 2023, det övergripande temat är “Framtidens lärande – lärande för framtiden”. Frågor som kommer diskuteras då är: Vilken typ av undervisning vill vi ha i framtiden? Vad bör göras för att förbereda vår högskola för framtiden? Konferensen är gratis och äger rum på KTH Campus Valhallavägen och online den 7 mars.

Anmäl ett bidrag till SoTL-konferensen senast 14 november

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

A variety of examination forms to choose from

AdventsljusPeriod 1 just finished, and our days are filled with teaching and research activities while the daylight hours are getting shorter. Luckily the advent season is about to arrive, so we can adorn the windows with advent candelabras and other Christmas decorations. At least, that’s what I’m looking forward to 🙂

The examination period contained courses with various examination forms, including digital examinations in computer rooms. Examination in a computer room is in many ways done the same way as traditional classroom examinations (for example, in terms of ID check and controlling that no course material is used), but you also get the opportunity to use different types of questions. If you are curious and want to learn more about digital examination, KTH’s E-learning team has published information on the intranet about common pedagogical methods, course types, recommendations, availability and other essential things for digital course design:

Digital course design (intra.kth.se)

As an extra support for teachers, the ITM school has a team of amanuenses and research engineers. They regularly organize workshops and have created a canvas page to make it easier for teachers to access the documented knowledge available on the intranet with the help of short (5-minute) guides and videos. This canvas page is based on our actual needs and is designed to access content quickly. Each guide can also be downloaded as a PDF that you can read whenever possible.

ITM E-learning Team’s guides (in Canvas)

Storträffen on 28/11 (12.30-16.30) is an important upcoming event with the theme “Finding ways to the education of the future.” The meeting is an active meeting place for everyone at KTH, regardless of role and position, and is arranged once every semester (in Swedish in the fall and English in the spring). The most substantial reason to participate is that it is an arena where many different functions meet to discuss, develop and evaluate everything related to KTH’s education at all levels, such as teaching, education, learning environments, educational support, educational supervision, and student influence.

Read more about Storträffen, Nov. 28, and vote on discussion topics

Incidentally, I hope you have read vice president Leif Kari’s blog post, where he reflects on KTH’s mission within lifelong learning and its future challenges:

Sustainable lifelong learning (Vice Presidents’ blog)

Since KTH began an expanded investment in lifelong learning, the ITM school has developed many LL courses, and I hope this will continue in 2023. Finally, I hope you all intend to participate in KTH’s SoTL conference in 2023. The theme is “Learning of the future – learning for the future.” Questions that will be discussed are: What type of teaching do we want in the future? How do we prepare our university for the future? The conference is free and takes place at KTH Campus Valhallavägen and online, on March 7.

Submit a contribution to the SoTL conference by November 14

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education