CBH-professor får kinesisk utmärkelse för forskningssamarbete med Kina

Prisceremonin hölls i januari i Folkets stora hall, Peking. Foto: Thomas Fanghaenel, Creative Commons
Publicerad 2019-01-10

Licheng Sun, professor i organisk kemi vid CBH-skolan, har i Kina tilldelats 2018 års pris International Science and Technology Cooperation Award of P.R. China.

Kinas nationella byrå för vetenskaps- och teknikpris, NOSTA, tilldelade Licheng Sun priset för hans betydelsefulla bidrag till det akademiska samarbetet mellan Kina och Sverige. Utmärkelsen har bland annat uppmärksammats i kinesisk media och delades ut vid en ceremoni i Peking i januari 2019, i närvaro av en tjänsteman från svenska ambassaden.

Licheng Sun, professor i organisk kemi.

Priset International Science and Technology Cooperation Award of P.R. China delas ut till utländska personer eller organisationer som på ett betydande sätt bidragit till Kinas åtaganden inom vetenskaps- och teknikområdet.

Licheng Sun är professor i organisk kemi vid KTH och forskar huvudsakligen i artificiell fotosyntes, metoden för att omvandla solenergi till kemisk energi. Den kinesiska byrån lyfter bland annat fram hans framsteg inom designen och syntesen av molekylära katalysatorer som kan förvandla vatten till vätgas och syrgas mycket snabbt.

Under 18 års tid har Licheng Sun enligt NOSTA verkat för forskningssamarbeten mellan Kina, Sverige och andra länder, vilket bidragit stort till förbättrandet av utbildning och forskning i Kina, särskilt inom grundforskningen i artificiell fotosyntes. Han har byggt upp forsknings- och utbildningscentret "Joint Education and Research Center on Molecular Devices" vid Dalian University of Technology och KTH, där han tillsammans med kollegor från det kinesiska universitetet bedrivit intensivt forskningssamarbete inom artificiell fotosyntes. Han har också skapat en kanal mellan Kina och Sverige för utbyte och fortbildning av anställda och studenter och deltagit i att anordna flera internationella symposier om solbränslen och solceller.

Text: Sabina Fabrizi