Eleverna skapar plast och instagram-vänliga hologram på sommarlovet

Publicerad 2018-06-26

Sommarlov brukar ofta innebära att slappa, sova länge och allmänt strunta i skolan i några månader. Så varför spenderar då en stor grupp ungdomar två veckor i KTH:s labbsalar?

Hedvig Ekström skapar plast för första gången.

Det är i slutet på juni och tempot på Valhallavägens campusområde är sommarlugnt. Men trots att studenterna är borta och personal på semester, är det ändå full rulle på Teknikringen 50. I kemisalarna tillverkar skolelever plast av miljövänligt material.

– Vi gör plast från stärkelse ur potatis. Först mortlade vi potatisen för att få ur stärkelsen, och sen la vi det i en bägare med vatten, glycerol och saltsyra. Nu ska det koka i 15 minuter, säger Laura Richardsson, som ska börja årskurs nio.

Hon är en av 52 deltagare i sommarforskarskolan på KTH, som arrangeras av AstraZeneca och föreningen Unga forskare för elever från årskurs åtta till ettan på gymnasiet. Eleverna handleds av studenter, däribland Jacob Clinton som läser civilingenjörsutbildningen i bioteknik på KTH.

– När den extraherade potatisstärkelsen har kokat klart och svalnat kommer den att forma polymerer, som eleverna får färga med karamellfärg. Plasten kommer bli helt klar till nästa vecka, säger Jacob Clinton och fortsätter:

Aavush Gupta och Vipul Gahlawa analyserar fingeravtryck.

– Tanken är att eleverna inte bara ska se naturvetenskap som ämnen i skolan, det ska vara kul och vardagligt. Till det här experimentet skapar vi plast av grejer som finns i hushållet. Det blir något annat än att bara använda sig av burkar med konstigt innehåll.

Det är den fjärde dagen av totalt nio. Eleverna är uppdelade i grupper med olika experiment. I ett annat rum har plasttillverkning bytts ut mot klassiska kriminalmetoder.

– Ja, det är mer kriminalteknik. Vi försöker få fram fingeravtryck genom att använda oss av jodkristaller, lim och kolpulver, säger Vipul Gahlawa, går i nian på internationella skolan i Stockholm.

Det är inte bara kriminalmetoder från 1800-talet som eleverna får testa. Senare ska de få extrahera DNA-celler med hjälp av diskmedel och etanol.

– Jag var med förra året också, och årets experiment är coolare. Men det går inte riktigt lika snabbt som när man kollar på CSI, det tar minst 20 minuter att få ett resultat här, säger Vipul Gahlawa.

Anna Nyhlén är koordinator för sommarforskarskolan.

Att eleverna tycker att experimenten är spännande är av stor vikt. Anna Nyhlén är koordinator för sommarforskarskolan, och hon vill att deltagarna ska känna att naturämnena och forskning kan vara som vilket fritidsnöje som helst.

– Naturvetenskap är en kul hobby som man kan utföra på sin fritid, precis som fotboll. Det ska kännas naturligt. Problemet är att exempelvis kemi kan vara lite svårt för eleverna att göra hemma men här ger vi dem bättre förutsättningar, säger Anna Nyhlén.

Reaktionerna från dagens största wow-faktor hörs från ett mörkt rum. En grupp skapar hologram med hjälp av plastbitar och youtubevideor. Eleverna har klippt ut och limmat ihop de genomskinliga bitarna till pyramider, som placeras upp och ner på mobiltelefonernas displayer.

Resultatet: minioner, pokémons och maneter som svävar i luften ovanför hologramvideor från Youtube. Ytterst instagramvänligt. Sanna Zommarin, som precis har gått ut ettan på Rudbecksskolan Sollentuna, är imponerad.

– Det här är jättecoolt! Jag trodde inte att vi skulle kunna få hologram att se så levande ut på ett så enkelt sätt, säger hon.

Kenneth Carlsson

Till sidans topp