Många tatueringsfärger är giftiga

Person som blir tatuerad.
Foto: TT
Publicerad 2020-06-23

En studie av tatueringsfärger visar att majoriteten inte klarar lagkraven.
– Tyvärr fann vi otillåtna mängder giftiga ämnen i flera av färgerna, och det kan leda till svårläkta eksem, varnar CBH-forskaren Yolanda Hedberg.

Hon har lett en övergripande kartläggning av vanliga tatueringsfärgers innehåll och varudeklaration, i ett samarbetsprojekt mellan Region Stockholm och kemistudenter från KTH. Totalt 73 tatueringsfärger samlades in från återförsäljare av tatueringsfärger i butik och online. Etiketter och innehåll undersöktes för att se om lagkraven uppfylldes.

– Vi fann att hela 90 procent av proverna inte klarade kraven från den europeiska resolutionen ResAP 2008(1), konstaterar Yolanda Hedberg.

Läs mer om projektet och en längre intervju med Yolanda Hedberg: Giftiga ämnen i tatueringsfärg

Innehållsansvarig:webmaster@cbh.kth.se
Tillhör: Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)
Senast ändrad: 2020-06-23