Mellanstadieelever lär sig programmera på campus Flemingsberg

Mellanstadieelever lär sig programmera
Två av eleverna från Vistaskolan samarbetar framför datorn. Foto: Mikael Sjöberg
Publicerad 2022-06-15

Under fem tisdagar i vår har tio mellanstadieelever från Vistaskolan i Huddinge fått lära sig programmera i en av datasalarna på KTH i Flemingsberg. Tisdag 24 maj var sista tillfället och barnen fick visa de spel de har skapat för varandra.

– Det har varit jättekul att gå kursen, både lärorikt och lite utmanande. Jag skulle vilja fortsätta att programmera och utveckla ett coolt spel, säger ett av barnen, Uma Sinadinovic Sallander som går i årskurs 4 på Vistaskolan.

– Det är oftast enkla spel som barnen skapar i programmeringsspråket Scratch. De är väldig kreativa och kommer ofta på nya idéer för hur de vill utveckla de basuppgifter som de får av oss. De har även fått testa att programmera i JavaScript, säger Agata Lucja Wojcik. Hon går andra året på högskoleingenjörsprogrammet i datateknik på KTH i Flemingsberg och är en av de tre KTH-studenter som håller i träffarna tillsammans med en student från Södertörns högskola och en doktorand från KTH.

Läs hela Håkan Soolds text