Nya filmer lyfter KTH:s fem campus

Fem campus, ett KTH
Publicerad 2022-05-04

Varför ligger KTH:s fem campus där de ligger egentligen? För att lyfta och förtydliga de strategiska fokusområdena har KTH tagit fram nya filmer – en för varje campus och en för hela KTH. För det är förstås ingen slump att exempelvis CBH-skolans campus i Flemingsberg och Solna ligger just där.

När KTH hösten 2020 gjorde en målgruppsundersökning kring yttercampusen – Flemingsberg, Kista och Södertälje – blev insikterna många. Det visade sig att både befintliga och presumtiva studenter saknade kunskap om varför våra campus faktiskt ligger där de ligger. Många studenter angav att campusen låg utanför stan för att det ”inte finns plats på Valhallavägen” eller trodde att utbildningarna på yttercampusen var ”enklare”. Kopplingen till forskning och näringsliv – till exempel närheten till Karolinska Institutet och Huddinge sjukhus i Flemingsberg – hade gått studenterna förbi.

En projektgrupp, bestående av Ewa Rönndahl (GVS), Johanna Järnfeldt (EECS), Jenni Hollbrink (ITM) och Åsa Karsberg (CBH), drog igång arbetet med att ta fram nya campusfilmer.

Filmerna finns med både svensk och engelsk voice over och tanken är att kopplingen till forskning och näringsliv vid de olika campusen ska bli tydligare, både för studenter och samarbetspartners. Så sprid och visa gärna filmerna i ditt eget nätverk.

Se filmerna med svensk voice over.

Se filmerna med engelsk voice over.

Text: Åsa Karsberg