Sommarforskarskola samlade intresserade elever

Lisa Karlsson från Älvsjö tycker att sommarforskarskolan stärkt hennes övertygelse om att hon vill jobba med kemi i framtiden. Foto: Sabina Fabrizi.
Publicerad 2019-06-27

Under två sommarlovsveckor har 52 elever från högstadie- och gymnasieskolor tillbringat dagarna på CBH-skolan med att labba och lära sig mer om naturvetenskap och teknik.

Sedan flera år tillbaka anordnas på CBH-skolan en årlig sommarforskarskola i naturvetenskapliga ämnen för ungdomar mellan 14 och 17 år. Föreningen Unga Forskare håller i arrangemanget, som sponsras av AstraZeneca.

De två sista veckorna i juni i år var det dags igen. Intresserade ungdomar som sökt till forskarskolan, har fått delta i olika laborationer och bland annat också lyssna på föreläsningar av Christer Fuglesang, professor i rymdfysik och professor Stefan Ståhl från institutionen Proteinvetenskap.

Lisa Karlsson från Älvsjö har precis gått ut nian. Hon blev inspirerad att söka till sommarforskarskolan av sin storebror, som gått den tidigare och tyckt den varit rolig.

– ­Det har varit kul att prova saker som man inte gjort i skolan, antagligen för att det inte finns resurser och tid. De här laborationerna tar längre tid, kanske en hel dag. Det är kul att prova nya experiment, säger hon.

Syftet med sommarforskarskolan är att inspirera fler unga att välja en naturvetenskaplig och teknisk väg, något som enligt Unga Forskare är nödvändigt för att möta framtidens utmaningar med bland annat klimatkrisen, men även för att uppnå målen i Agenda 2030. Det råder brist på naturvetare, tekniker och ingenjörer och antalet som söker till relaterade gymnasieutbildningar minskar.

För Lisa Karlsson, som säger att hon alltid tänkt att hon skulle vilja jobba med kemi i någon form, har sommarforskarskolan hjälpt till att tydliggöra intresset för henne själv.

– Jag tror att många inte tycker teknik verkar så kul eftersom skolan inte har så mycket teknikrelaterat i undervisningen. Det är en timme i veckan och mest NO, vilket gör att folk inte blir så intresserade. Det kan handla om fysik med teknikinriktning, istället för att det är teknikbaserat, säger hon.

I CBH:s kemikurslabb står en grupp niondeklassare och arbetar med en labb i experimentella reaktioner. Eleverna ska blanda okända vätskor och pulver, för att sedan notera förändringar i temperatur, färg och till exempel gasbildning. I slutet av dagen ska de komma med ett påståenden om ämnena, som de sedan ska testa.

Johan Hahlin tycker det är viktigt att fler elever får upp ögonen för naturvetenskap.

– Eleverna lär sig att jobba på ett vetenskapligt sätt, att skriva ner alla iakttagelser de gör och föra in dem i en tabell på ett sätt som är översiktligt och lätt att iaktta. Men framför allt blir det en massa coola färger, säger handledaren Derk de Muinck, som studerar till civilingenjör på Chalmers.

– Jag tycker det är kul för vi får lite överraskande resultat och så får man tänka efter varför det blev som det blev, säger Johan Hahlin från Sollentuna.

Han tycker det är viktigt att fler får upp ögonen för och utbildar sig inom naturvetenskap och teknik för att driva samhällsutvecklingen framåt och planerar själv att läsa naturvetenskapligt gymnasium.

– Dels har man lärt sig väldigt mycket om ämnena genom föreläsarna och handledarna, som är väldigt kunniga, men vi har också fått praktisk erfarenhet som inte skolan ger. Vi har både fått teorin och fått erfarenhet av att arbeta praktiskt, vilket är en bra förberedelse för framtiden, säger Johan Hahlin.

Text: Sabina Fabrizi

Innehållsansvarig:webmaster@cbh.kth.se
Tillhör: Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)
Senast ändrad: 2019-06-27