Studentprojekt bevattnar takodlingarna i Flemingsberg

Publicerad 2018-06-29

Det startade som ett hållbarhetsprojekt inom ramen för KTH:s miljöledningssystem. Nu har CBH:s takodlingar i Flemingsberg förstärkts med ett appbaserat bevattningssystem utvecklat av skolans studenter.

Sedan drygt ett år tillbaka finns odlingar i pallkragar på CBH:s takterrass på Campus Flemingsberg. Odlingarna sköts gemensamt av skolans personal och förra året hjälpte doktorander till med vattnandet under semestrarna.

I år har en grupp andraårsstudenter på högskoleingenjörsprogrammet i elektroteknik utvecklat ett bevattningssystem till odlingarna inom ramen för sin projektkurs. Projektet redovisades nyligen och bevattningssystemet är igång sedan mitten på juni.

– Det är riktigt bra att studenterna kan göra något som verkligen används, säger Anna Josefsson som är lärare på projektkursen.

Det Internet-of-Things-baserade systemet drivs av en solcell och är kopplat till en kran som finns på skolans terrass, samt en styrenhet med ett 12 V batteri, som är kopplad till fuktsensorer i samtliga odlingslådor samt utrustning för droppbevattning. Det finns också en temperatursensor som mäter lufttemperaturen. Odlingsgruppen kan själva schemalägga och övervaka bevattningen genom en app på sina telefoner. En instruktionsmanual för användare har också tagits fram av studenterna.

Systemet, som heter HELIOT, ska vara hållbart, lättanvänt och tillförlitligt. Eftersom det fortfarande befinner sig i ett utvecklingsstadium finns inte alla tänkta funktioner ännu. I dagsläget går det att lägga in vilka tider bevattningen ska ske och vilken vattenmängd som ska användas. Systemet ger statusuppdateringar i appen om när bevattningen påbörjats och avslutats. Ett larmsystem är under utveckling. Det ska ge utslag i händelse av avvikelser med avseende på temperatur och fuktighet för att uppmärksamma om något går fel.

– Jag tycker att projektet har varit en väldigt givande upplevelse. Ett projekt sätts i en helt annan ram när den är tänkt att vara aktivt över flera år istället för att bevisa ett koncept - Det är den främsta skillnaden mellan att skapa en protoyp och att bygga en färdig produkt. Vi är väldigt tacksamma att skolan har kunnat ge oss möjligheten att jobba med detta projekt och fått ta del av denna väldigt lärorika erfarenhet, säger Ludvig Lindblad, en av studenterna som utvecklat bevattningssystemet.

Sabina Fabrizi

Till sidans topp