Tyska politiker och företag spanade in KTH:s medicintekniska lösningar

Barbara Klepsch, hälsominister i tyska Saschsen, tittade närmare på Mollii-dräkter. Dräkten, som har insydda elektroder, kan minska smärta och öka rörelseförmågan hos personer som drabbats av hjärnskador.
Publicerad 2019-06-20

Sväljbara sprutor och appar som får patienter att komma ihåg sin medicin. En tysk delegation med en hälsominister i spetsen kom till KTH för att lära sig mer om e-hälsa och digitaliseringens utmaningar.

Sverige och Tyskland vill fördjupa samarbeten och informationsutbyte på flera områden, inte minst inom e-hälsa och digitaliseringens utmaningar. Som ett led i detta har Tysk-Svenska handelskammaren bjudit in Tyskland hälsoministrar till Sverige. Barbara Klepsch, minister för sociala och konsumentfrågor i delstaten Sachsen, besökte därför Sverige under vecka 24. Med sig hade hon en delegation på drygt 30 nyckelpersoner inom vård och hälsa.

Ett givet stopp blev KTH, som fick visa upp relevant forskning och start-ups inom just vård, digitalisering och e-hälsa. Bland talarna som fanns bland andra Sebastiaan Meijer, prefekt för institutionen för medicinteknik och hälsosystem. Moderator var Bertil Guve från innovationsprogrammet MedTech4Health, som bland annat försöker få fler medicintekniska lösningar att implementeras inom vården.

Piller i stället för sprutor

Niclas Roxhed, lektor i micronanosystem för medicintekniska tillämpningar på KTH, hoppas kunna göra stor skillnad inom framtidens vård. Han ingår i ett team som har utvecklat så kallade sväljbara sprutor.

–Enkelt förklarat är det ett litet piller med en nål. Pillret sväljs som en vanlig tablett, och i magen löses den upp. Kvar blir ett litet spjut med läkemedlet, som injiceras inuti kroppen.

Ett sådant piller skulle exempelvis kunna göra att diabetiker kan injicera insulin genom tablett i stället för att sticka sig med nål.

App för korrekt medicinering

Andra lösningar inom framtidens hälsa kan finnas redan i mobilen. KTH-alumnen Viktor Eriksson, grundare av företaget Pilloxa, visar hur medicin och teknik kan gå hand i hand.

– Endast drygt 50 procent av alla cancerpatienter tar sin medicin korrekt. I början är de flesta noga, men med tiden kan man ofta glömma bort det eller tappa motivationen, säger han.

Viktor Eriksson visar upp Pilloxa för delar av den tyska delegationen.

För att få patienter att fortsätta ta sin medicin korrekt har hans företag utvecklat en app som påminner användarna. Appen är utvecklad i ett samarbete mellan KTH och Karolinska Institutet.

– Varje år dör 320 000 personer i EU och USA för att de tar sin medicin fel. Appen har visat sig framgångsrik bland våra användare för att få dem att ta medicinen korrekt. Nästa steg för oss är nu att nå internationellt. Just nu håller vi på att testa appen för den tyska marknaden, säger Viktor Eriksson.

Sett till delegationens mottagande kan det finnas tyska intressen. Efter presentationen stod delar av besökarna kvar för att få en närmare titt på både Pilloxa och de andra innovationerna som visades upp.

Text och foto: Kenneth Carlsson

Innehållsansvarig:webmaster@cbh.kth.se
Tillhör: Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)
Senast ändrad: 2019-06-20