De tre mest sökta kurserna på KTH – och varför de är så populära

Leende kvinna tittar ner på sin laptop
Publicerad 2023-05-31

Ansökningsperioden för höstterminen 2023 är stängd. KTH:s mest populära fristående kurser inom livslångt lärande behandlar ämnen som Python-programmering, etisk hacking och cybersäkerhet.

Livslångt lärande – kompetensutveckling för yrkesverksamma

På KTH kan du få ett livslångt lärande och utveckla din karriär eller byta spår i yrkeslivet. Kontinuerlig utbildning är avgörande för dig som vill vara konkurrenskraftig inom tekniska branscher.

Kompetensutveckla dig på KTH

Inför höstterminen hade KTH:s fristående kurser för livslångt lärande nästan 7 000 sökande, vilket är det

högsta antalet någonsin. Den sena ansökningsperioden öppnar den 14 juli, då förväntar sig KTH ännu större efterfrågan på denna mycket populära utbildningsform.

Bland de tre mest populära kurserna syns en tydlig trend; ämnen som är aktuella i samhället är efterfrågade. Och KTH kan erbjuda det rätta utbudet. På första plats bland kurserna hittar du Programmering i Python, med 931 sökande till 100 platser: på andra och tredje plats, Etisk hacking och Cybersäkerhetsanalys, med 400 sökande vardera.

Här är kursernas framgångsfaktorer

Men vad skiljer dessa tre populära kurser från de andra? Enligt Mathias Ekstedt, kursansvarig för Cybersäkerhetsanalys, är de heta ämnena en stor faktor.

– Jag tror att det för närvarande stora allmänna intresset för cybersäkerhet, de låga kraven på förkunskaper och det faktum att det är en kort kurs, är hemligheten bakom det stora söktrycket.

Pontus Johnson, kursansvarig för Etisk hacking, anser att kursens framgång är en kombination av fyra faktorer:

– Spännande innehåll, en engagerande utbildningsform, gott rykte och ett respekterat universitet.

Python har snabbt blivit det mest populära programmeringsspråket. Med 8,2 miljoner Python-utvecklare överträffar det nu 7,6 miljoner Java-utvecklare.

– Python är ett bra nybörjarspråk, lätt att komma igång med och göra intressanta saker med. Det är ett vackert språk med lättläst kod. Men det används också i stora och avancerade projekt som dataanalys och maskininlärning. Python används också inom finansbranschen istället för Excel. Och det kan användas för webbutveckling, säger Olav Vahtras, kursansvarig för Programmering i Python.

Text: Charlotta Alnersson