Det finns ett liv efter KTH

Publicerad 2020-11-18

Visst finns det ett liv efter examen. Det framgick inte minst vid alumni-mötet för masterprogrammet Sustainable energy engineering, SEE, förra veckan när alumner, studenter och fakultet träffades på zoom för inspiration och nätverkande.

Det var runt 55 deltagare som slöt upp till Energitekniks alumnievenemang. Alumnerna med syftet att upprätthålla kontakterna med student- och lärarpoolen och hålla dörrarna öppna för framtida samarbeten, men framför allt – att ge något tillbaka till KTH och inspirera nuvarande studenter.

porträtt
Albertine Potter Van Loon och Cristine Blajin.

Förutom en historisk tillbakablick från Anders Malmqvists över SEE-programmets historia, talade två alumner, Cristine Blajin och Albertine Potter Van Loon som båda arbetar för McKinsey i Polen och Amsterdam, om varför de hade valt SEE, vad som hade hänt efter examen och hur de har stött varandra när de har letat efter jobb. Efter examen 2018 har båda arbetat med energirelaterade uppgifter på Världsbanken innan de började på McKinsey.

Studenten Abhay Menon berättade om skillnaderna mellan att vara student före och under pandemin och alumnen Mattias Ericsson berättade om sin väg från att vara tekniker på Värmex till att bli företagets VD.

Hatef Madani från EGI, som organiserade eventet tillsammans med Karin Daveus (GVS) var nöjd med den 1,5 timmarsträffen, även om deltagarna inte kunde träffas i verkligheten, något som skulle ha varit ännu mer givande, enligt honom.

– Det här var ett pilotprojekt som vi kan använda på andra internationella masterprogram på KTH. Den bästa från eventet? Det var några av studenterna som sa ”Jag trodde aldrig att vi kunde hitta jobb på ett konsultföretag som McKinsey’. Detta innebär att vi uppnådde en del av vårt mål: att visa våra nuvarande och potentiella studenter utbudet av jobbmöjligheter efter examen. ”

Text: Anna Gullers

Om programmet MSc Sustainable Energy Engineering