”Jag fokuserar på de i entreprenörernas skugga”

Porträtt av Kristina Nyström
Kristina Nyström, ny professor på INDEK.
Publicerad 2021-10-06

Höstens tredje färska professor från INDEK, Kristina Nyström, sätter fokus på människor och företag som normalt sett överskuggas av karismatiska entreprenörer och startups.

Hej Kristina Nyström , beskriv din forskning och vad den kan göra för skillnad i framtiden.

– Min forskning handlar om vad entreprenörer gör för arbetsmarknaden. Nästan allt ljus faller på entreprenören och start up-processen. Men jag är särskilt intresserad av de företag som läggs ned, liksom de som jobbar lite i ”skuggan” av entreprenören, som de anställda. Vem tar ett jobb i ett nystartat företag när man vet att majoriteten av företagen dör inom fem år? Min forskning visar bland annat på betydelsen av nya företag för personer som har en svagare position på arbetsmarknaden, som ungdomar och invandrare. Jag forskar också på rekrytering ur ett regionalt perspektiv. Just nu investeras mångmiljardbelopp i grön energi i Norrland. Hur ska man lyckas att rekrytera rätt kompetens till dessa investeringar?

Hur och när väcktes ditt intresse för forskningsområdet? Vad inspirerades du av?

– Jag har alltid varit intresserad av ekonomi. Jag använde mina första sparpengar till att köpa en miniräknare. Min forskarbana började vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping 1999. Där hjälpte jag till i ett forskningsprojekt som studerade företagsdynamikens betydelse i ekonomin. Vi skulle ta fram fakta om nya och nedlagda företag i olika sektorer och regioner. Då upptäckte jag hur lite vi visste om de företag som lades ner. En viktig insikt för mig var att många företag avslutar sin verksamhet trots att de inte ”misslyckas” eller går i konkurs. Entreprenören har helt enkelt hittat en mer lockande sysselsättning. Ytterligare en insikt var hur stora de regionala skillnaderna är när det kommer till företagens dynamik. Det ville jag gräva djupare i. Jag upptäckte hur inspirerande forskningsprocessen var, från initial idé och formulering av forskningsfråga till den dag du för första gången empiriskt testar om hypoteserna håller. Hur mycket arbete som sedan återstår tills din forskning resulterat i en publikation, och hur många nya frågor som uppstår på vägen, var jag lyckligt ovetande om.

Hur skulle du beskriva dig själv som person på jobbet?

– Jag hoppas att jag uppfattas som en forskare med stor respekt för andra ämnesdiscipliner och forskningsmetoder. Jag tror att jag upplevs som bra på att ge konstruktiv feedback på forskning. Jag upplevs nog som ganska strukturerad och effektiv. Tyvärr är jag både en dålig vinnare och förlorare, men det tror jag att jag hittills har lyckats dölja ganska bra på jobbet.

Vilken blir den största skillnaden med den nya titeln?

– Jag hoppas att den innebär att jag kommer att få ta mig an fler intressanta forskningsuppdrag och att jag kommer kunna bidra ännu mer till KTH:s framtida utveckling.

Intervjuare: Anna Gullers

Fakta om Kristina Nyström

Titel: Professor i Nationalekonomi, inriktning mot mikroekonomiska drivkrafter för teknisk utveckling, innovationer, ekonomisk tillväxt och entreprenörskap

Ålder: 47

Bor: Tyresö

Familj: Man och tre barn, 19, 17 och 13 år

På fritiden:  Träning, båt- och friluftsliv, läser skönlitteratur, gärna deckare

Oväntad talang:  HIT-träning med Kettlebell som favoritredskap (Kanske snarare passion än talang).

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation