Grötlunch belyser vikten av kulturspannmål och kostfibrer

Publicerad 2023-12-06

Tisdagen den 5 december stod KTH FOOD värd för en grötlunch med föredrag på temat kulturspannmål, fullkorn och kostfibrer. Målet med det populära evenemanget var att utforska betydelsen av dessa element i skapandet av ett mer hållbart och hälsosamt matsystem.

Matnyttig fakta

Kulturspannmål är spannmål som inte utsatts för modern växtförädling. De har ofta högre motståndskraft mot extrema miljöförhållanden och högre halter av kostfiber än moderna spannmålssorter som har genomgått omfattande förädling. Kostfibrer är växtkolhydrater som motstår matsmältning och absorption i den mänskliga tunntarmen, och som jäser fullständigt eller delvis på grund av tarmbakterierna i tjocktarmen. Att äta fullkorn säkerställer att vi ökar vår konsumtion av kostfiber, och kostfiber har flera hälsofördelar när det gäller att reglera blodsockernivån, främja en mättnadskänsla och främja nyttiga tarmbakterier.

Kulturspannmål, en hållbar källa till kostfibrer

En ökad användning av kulturspannmål har fördelar för både hälsan och planeten. Spannmål är en hållbar källa till energi, kolhydrater och växtproteiner. Att äta fullkorn bidrar också med nyttiga kostfibrer och fytokemikalier, som är viktiga för tarmhälsan. KTH FOOD samlade experter från den primära spannmålssektorn som arbetar med forskning, innovation och konsumtion. Fakulteten, studenter och intressenter vid centret lyssnade på föredrag av Karin Gerhardt från SLU om hållbar mat från kulturspannmål, Francisco Vilaplana från KTH som diskuterade fibergapet och Lovisa Martin Marais från Lantmännen gav ett konsumentperspektiv på fullkorn och fiberprodukter. Sébastien Boudet pratade om varför det är både nyttigt och gott att äta gröt gjord på forntida spannmål.

Inte bara till frukost

Många ser gröt som frukostmat, men Sébastian Boudet introducerade deltagarna till en välsmakande skål gröt till lunch. Boudet stekte lök, vitlök och säsongens grönsaker för att ge smak och näringsämnen till kostfibrerna som finns i de forntida spannmål han använde i gröten. Enligt Boudet är denna nyttiga och mättande lunch prisvärd för alla, eftersom den kostar mindre än 10 kr per portion, samt är snabb och enkel att tillaga.