100 studenter bakom avancerad, ny racebil

Den nya KTH Formula Student-racebilen presenteras inför publik.
16 nationer och över 100 KTH-studenter har tillsammans utvecklat och byggt en ny, självkörande racebil. Foto: Peter Ardell

NYHET

Publicerad 2022-05-24

Sedan 2004 har studenter vid KTH byggt inte mindre än 15 stycken racebilar. Nu är nummer 16 här. Ett helt nytt självkörande fordon, designat och byggt från grunden, med el- och fyrhjulsdrift samt självbärande kaross.
– DeV17 är en bil som för KTH Formula Student in i en ny tidsepok, säger Sara Kiprijanova, en av de 100 KTH-studenterna bakom den nya racebilen.

porträttfoto Sara Kiprijanova
Sara Kiprijanova studerar mastersprogrammet Energy for Smart Cities (EIT InnoEnergy) vid KTH. Foto: Peter Ardell.

Lagarbete, hållbarhet och innovation. Det är de tre ledorden som utmärker det tre år långa DeV17-projektet enligt Sara Kiprijanova. Hon läser mastersprogrammet Energy for Smart Cities (EIT InnoEnergy) vid KTH och berättar att DeV17 är en test- och utvecklingsplattform för nuvarande och kommande KTH-studenter för att föra Formula Student-racebilar mot en förarlös och elektrisk framtid.

– För första gången har KTH Formula Student designat en självbärande kaross för att ersätta ramkonstruktionen som tidigare racebilar haft. Därmed har vi fått till en lägre tyngdpunkt, vilket förbättrar bilens prestanda och vägegenskaper, berättar Sara Kiprijanova.

Bättre väggrepp

Vidare har DeV17 förbättrats rent aerodynamiskt. Det ger racebilen bättre väggrepp via större nedkraft (downforce) men också mer effektiv möjlighet att kyla de delar av drivlinan som behöver det. Med fyrhjulsdrift via navmotorer istället för en vanlig elmotor och bakhjulsdrift har väggreppet blivit bättre vid acceleration.

KTH-studenten Stelio Varrone
KTH-studenten Stelio Varrone jobbar med DeV17:s bärarmsinfästning dagarna före premiärvisningen. Foto: Peter Ardell

– Sist men inte minst är vi stolta över utvecklingen vi gjort med det självkörande systemet. Det har förbättrats ordentligt sedan KTH Formula Student sist tävlade 2019. Förarlösheten kan delas upp i tre delar: navigation, kartläggning och varseblivning. Tillsammans kan de tre delarna i form av datorseende, djupinlärning och informationsinhämtning via Lidar göra bilen självkörande.

Enda svenska teamet

På tal om tävlingar så kommer DeV17 delta i en sådan i år. KTH Formula Student är det enda svenska teamet som kvalificerat sig till den prestigefyllda, internationella designtävlingen Formula Student Germany. Den kommer att äga rum på Hockenheim Ring 15 till 21 augusti.

DeV16, KTH Formula Students förra racebil
Här är DeV16, KTH Formula Students förra racebil. Foto: Peter Ardell

– Denna tävling backas upp av stora företag som Porsche, Audi och Tesla, som också är med och bedömer studenternas insatser. Vi räknar med att tävla mot de bästa teamen i världen, och vi tror att med vår unika design kommer vi att placera oss bland de bästa deltagarna i toppen.

Ingen är expert på allt

Vad har då Sara Kiprijanova och de andra KTH-studenterna lärt sig på deltagandet i KTH Formula Student? En hel del.

– Det går inte att i ord beskriva den erfarenhet en kan få genom att vara med i ett Formula Student-team. Att jobba under press i en snabbrörlig miljö kan leda till misstag och fel, som i sin tur ger osäkerhet och bristande motivation. Vi lär oss att vara uthålliga, ta egna initiativ, att inte missa de misstag vi gör och prestera bättre nästa gång. Vi lär också vikten av lagarbete, att endast lagarbete är det som leder till framgång. Ingen kan vara en expert på precis allt.

Text: Peter Ardell

950 team från 58 nationer

Racebilen Ev11
Racebilen Ev11 som KTH Formula Student utvecklade och byggde år 2014 och 2015.
  • I den världsomspännande raceserien Formula Student tävlar drygt 950 team från 58 nationer. Lärosäten världen över designar, bygger och kör egna bilar. Formula Student startade 1979 och har ett antal olika klasser som elektrisk (electric, EV) and förarlös (driverless, DV). DeV17 kan tävla i båda, därav namnet DeV.
  • Mer i detalj så tävlar studenterna i två kategorier; statiska och dynamiska. Den statiska delen rör ingenjörskunnande, kostnadseffektivitet och tillverkningsfaktorer. Den dynamiska hur bilen för sig i banracing; vilket handlar om uthållighet, effektivitet, vägegenskaper och så vidare.
  • Drygt 100 KTH-studenter från vitt skilda program vid KTH ingår i KTH Formula Student. Alla studenter som läser ett program kan delta, oavsett om de studerar 2, 3 eller 5 år, och idag finns tiotalet program representerade. Sammanlagt finns det femton olika nationer förutom Sverige närvarande i KTH Formula Student.
  • KTH Formula Students webbplats  berättar historien om universitets framgångar inom racing.

Några av KTH:s racebilar i siffror

Namn Hästkrafter Acceleration Batterikapacitet, kWh Vikt i kilo
DeV17 150 0-100 på 2,7 sekunder 6 210