Bombade städer i Ukraina blir klimatsmarta när de byggs upp igen

Hus i ruiner efter bombning.
Hus i staden Borodyanka i Ukraina som bombades av ryssarna för ett år sedan. (Foto: Dmitriy Sidashev Mostphotos)
Publicerad 2023-03-14

Många av Ukrainas städer är förstörda och sönderbombade. En ny EU-satsning – UniCities – som leds av KTH, ska ge stöd till aktörer i Ukraina att bygga kompetens för att kunna återuppbygga städerna så att de samtidigt kan bli klimatneutrala och hållbara för framtiden.

– I stället för att bygga upp städerna så snabbt och billigt som möjligt precis som de var, finns nu en möjlighet att göra det på ett annat sätt genom att med innovativ stadsutveckling skapa attraktiva och klimatsmarta städer, säger Olga Kordas, som ska koordinera UniCities som programmet heter.

Hon är lektor i hållbar stadsutveckling på KTH och programchef för Viable Cities, ett strategiskt innovationsprogram för just klimatneutrala och hållbara städer.

– Det är fantastiskt att som forskare kunna bidra och det inger hopp att tänka framtid och grön återuppbyggnad, säger Olga Kordas som också tagit initiativet till satsningen.

Arena för samarbeten

Satsningen ska, med Viable Cities och spanska syskonprogrammet Cities2030 som förebilder, bygga en arena för samarbeten för omställning av städer i Ukraina mot hållbar utveckling.

Porträtt på forskare.
Olga Kordas leder EU-satsningen UniCities. (Foto: Anna Hållams)

Tanken är att universiteten i Ukraina ska utvecklas till att bli nationella noder för kompetensförsörjning och nya former för samverkan mellan forskare, offentliga aktörer, industri och civilsamhälle. Universiteten ska också kunna involvera studenter genom exjobb och samla olika forskningsprojekt inom hållbar stadsutveckling, energisystem, mobilitetslösningar och innovationer för systemomställning.

Olga Kordas hade redan under många år samarbetat med ukrainska forskare och samhällsaktörer. Ansökan till projektet om hållbar stadsutveckling lämnades in en vecka före den ryska invasionen och beviljades stöd i höstas.

– Grundtanken är densamma, men i och med kriget fick vi tänka annorlunda och försöka kombinera hållbar stadsutveckling med återuppbyggnaden.

Ukrainska testbäddar

Olga Kordas ser fördelar också för intressenter inom hållbar stadsutveckling när städer byggs upp igen:

– Det finns också en enorm potential för omvärlden att använda Ukrainas städer som testbäddar.

UniCities kan också kopplas samman med flera andra EU-satsningar bland annat Phoenix initiative som ingår i EU:s ramprogram Horisont Europas mission kring klimatneutrala städer 2030.

– Det finns många utmaningar. Men många krafter enas i Ukraina och i Europa för en återuppbyggnad av städer som ställer om till en mer hållbar framtid.

Om UniCities

Projektet UniCities finansieras av EU-programmet Erasmus+ med cirka sju miljoner kronor på tre år och startade 1 februari i år. Forskare från KTH och Universidad Politécnica de Madrid ska stötta aktörer i Ukraina att skapa liknande innovationsprogram med missionen för hållbara och klimatneutrala städer inspirerat av program som Viable Cities  vid KTH respektive CitiES2030  i Spanien. I UniCities ingår också fyra ukrainska universitet, ett nätverk av städer med 90 procent av alla städer i Ukraina samt organisationer i civilsamhället och näringsliv som alla samlas kring återuppbyggnaden.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se