Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Engagerade lärare belönades med KTH:s pedagogiska pris

Lärarna Rodrigo Muro och Carl Dahlberg.
Rodrigo Muro och Carl Dahlberg, som i december tilldelades KTH:s pedagogiska pris för 2024. Foto: Christer Gummeson
Publicerad 2025-02-27

De två lärarna Carl Dahlberg och Rodrigo Muro tilldelades i december KTH:s pedagogiska pris för 2024. Skicklighet i undervisningen och uppmuntran till kritiskt tänkande fanns med bland motiveringarna.

Carl Dahlberg är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Han nominerades för sitt engagemang i undervisningen, viljan att hela tiden förbättra sig och sin stora undervisningsskicklighet.

– Jag har en ganska traditionell undervisningsstil. Jag skriver på tavlan och försöker varva det med att väcka intresse med hjälp av bland annat klassrumsexperiment. Studenter brukar uppskatta det, eftersom det bryter av monotonin. Jag varvar min undervisning med anekdoter, att vara lite skämtsam ibland för att ta udden av allvaret utan att ta bort seriositeten i undervisningen, säger Carl Dahlberg.

Uppmuntrar till kritiskt tänkande

Rodrigo Muro är programansvarig för magisterprogrammet Architectural Lighting Design på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad. Han nominerades för sin pedagogik, som skapar inlärning genom praktiska aktiviteter och som uppmuntrar till kritiskt tänkande och innovation.

– Det är viktigt för mig att studenterna vet hur man tänker kring ett problem utan att lösa det åt dem, att ge dem de teoretiska verktygen. Det handlar även om hur de kan integrera den inlärda teorin och kunskapen i praktiska tillämpningar. Hur man får studenterna att fördjupa sig i situationer ur verkliga livet utan att ge dem svaren. Att låta dem skapa sina egna frågor med kritiskt tänkande, samt främja viktiga aspekter som är involverade inom ljusdesign, såsom att integrera hållbarhet och teknik för välbefinnande, säger Rodrigo Muro.

Utvärderar undervisningen 

Carl Dahlberg har uppmärksammats för sina egeninspelade föreläsningar, som han genomförde under pandemin och som fortfarande används av honom själv och andra lärare. Han har också lagt mycket tid på att utvärdera sin undervisning statistiskt.

– Det finns väldigt mycket information att hämta i Ladok. Man kan försöka utvärdera sina pedagogiska prestationer, förstå studentgrupper bättre och över tid se vad det innebär om man gör en förändring i kursen. Om man mäter ser man ifall det blir en permanent förbättring eller försämring och man kan försöka se trender i utfall. Det är ett ganska grovt verktyg men har man åtta årskullar med 150 studenter varje år får man ganska mycket statistik efter ett tag, säger Carl Dahlberg.

Har introducerat ämnet dagsljus

Rodrigo Muro omnämns för sitt engagemang i att inom en snar framtid göra om magisterutbildningen Architectural Lighting Design till ett masterprogram och för att ha introducerat ämnet dagsljus för arkitekturstudenter.

– Vi skapade en studio i årskurs fyra och fem med fokus på dagsljus och hur man planerar arkitektur kring det. Studion blev framgångsrik och mycket populär bland studenter. Det var välbehövligt eftersom ämnet saknas i den tidiga undervisningen. Nu förs diskussioner om att införa ämnet ljus på arkitekturprogrammet och det är viktigt för att utveckla utbildningen, säger Rodrigo Muro.

Text: Sabina Fabrizi

KTH:s pedagogiska pris

KTH:s pedagogiska pris delas varje år ut i samband med diplomutdelningen i december. Det tilldelas KTH-lärare som gjort framstående insatser inom undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. En eller två mottagare får ta emot 20 000 kronor var, att användas till tjänsteresor eller förkovran inom ämnet.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2025-02-27