Hållbar framtid är temat för Södertälje Science Week

Hur hanterar vi gränsen mellan arbete och övrigt liv med hjälp av den digitala tekniken? Hur får vi ett hållbart digitalt arbetsliv? Det kommer Kristina Palm, lektor på KTH, prata om i sin föreläsning under Södertälje Science Week.
Publicerad 2019-01-15

Lunchdejta en robot. Hör företagare och forskare föreläsa om innovation, digitalisering och framtidens utmaningar inom produktion och hållbara lösningar. På Södertälje Science Week 30 januari – 2 februari möts gymnasielever, studenter, forskare, lärare, entreprenörer, medborgare och företag för att inspireras och ta del av det som sker i Södertälje.

På Tom Tits Experiment ges möjlighet till en lunchdejt med en robot . Här får vuxna chansen att testa det som elever just nu får ta del av i en storsatsning inom skolan kring digitala kompetenser och programmering.

Under veckan deltar elever från Södertäljes gymnasieprogram i teknik, naturvetenskap och ekonomi i aktiviteter som ger dem inspiration om vad de kan jobba med i framtiden . De får träffa unga medarbetare från företag och organisationer som Scania, Astra Zeneca och Södertälje kommun. Dessutom får de under programpunkten Innovation Camp jobba med riktiga case utifrån aktuella samhällsutmaningar som transporter och framtidens stad.

Södertälje Science Week dukar också upp ett smörgåsbord av seminarier och föreläsningar om områden som digitalisering, framtidens uppkopplade stad och framtidens intelligenta läkemedel. Dessutom medverkar DN:s kulturchef Björn Wiman med en föreläsning om världens genom tiderna största nyhetshändelse – klimatkrisen , som han har beskrivit i sin bok ”Sent på jorden. 33 tankar om världens största nyhet”.

Flera forskare från KTH håller föreläsningar under veckan:

Hur integrerar man hållbarhetsfrågor med strategiska affärsutvecklingsfrågor?  Den frågan diskuterar Sofia Ritzén , professor vid avdelningen

Sofia Ritzén, professor vid avdelningen för integrerad produktutveckling på KTH.

för integrerad produktutveckling i en föreläsning hon håller tillsammans med Susanne Nilsson , forskare på samma avdelning,

– Att integrera hållbarhetsfrågor med strategiska frågor är nog egentligen inte så svårt, det handlar mest om att prioritera. Däremot kan det vara svårt att se affären i hållbarhetsfrågor, framför allt om man inte har en vana av det. En taktik är att analysera den affärsmodell man har, till exempel med ett enkelt verktyg som business model canvas, och för varje del i en affärsmodell beakta också hållbarhetsfrågor, säger Sofia Ritzén.

En annan aspekt av begreppet hållbarhet diskuterar Kristina Palm , universitetslektor vid avdelningen för hållbar produktionsutveckling, i en föreläsning med titeln ”Vägar till ett hållbart digitalt arbetsliv” . Hon kommer att berätta om ett forskningsprojekt som handlar om hur vi hanterar gränsen mellan arbete och övrigt liv med hjälp av den digitala tekniken. Till exempel att människor sms:ar med sina barn när de sitter på ett arbetsmöte eller kollar mejlen i tv-soffan.

Kristina Palm, universitetslektor vid avdelningen för hållbar produktionsutveckling på KTH.

– I min föreläsning kommer jag att prata om vilka olika strategier människor har kring detta och vikten av att prata om detta i sin arbetsgrupp då den enas digitala strategi är den andres arbetsmiljö, säger Kristina Palm.

I presentationen av föreläsningen på Södertälje Science Weeks webbplats står det ”Glöm inte mobilen!”. Uppmaningen anspelar på det faktum att vi sällan är utan våra telefoner. Dessutom har alla som kommer till föreläsningen möjlighet att svara på så kallade mentometer-frågor med sin mobil och därmed bli aktiva i föreläsningen, konstaterar Kristina Palm.

Håkan Soold

Det är andra gången Södertälje Science Week  arrangeras. Första gången var i fjol när Södertälje Science Park och KTH:s nya campus i Södertälje invigdes. Syftet med science-veckan, som äger rum 30 januari – 2 februari, är att lyfta fram Kunskapsstaden Södertälje med innovation, digitalisering, forskning och utveckling med hållbarhet som sammanhållande tema.

Andra KTH-forskare som medverkar är: Jannicke Hauge , Magnus Wiktorsson , Masoud Zafarzadeh , Andreas Archenti , Karoly Szipka  och Monica Bellgran .

Södertälje Science Week arrangeras av Södertälje Science Park i samarbete med sina ägare Scania, AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun.