Marcus Wandt landade på KTH

Två män ler med en stor publik i en hörsal i bakgrunden.
Astronauten Marcus Wandt berättade om sina rymdäventyr för en fullsatt hörsal på KTH. Christer Fuglesang, föreståndare på KTH Rymdcenter och även han astronaut var på plats.
Publicerad 2024-02-19

Efter 22 dagar i rymden har astronauten Marcus Wandt landat på KTH. Inför en fullsatt hörsal berättade han om sin resa före, efter och under rymdfärden.
– Det är så fascinerande att man faktiskt kan bli astronaut när man går på KTH. Jag klippte ut bilder på Christer Fuglesang och satte på väggen när jag var liten, säger Anni Bäckman.

Hon läser tredje året på teknisk fysik och har köat för en plats i flera timmar.

– Det gäller att passa på. Hur ofta får man chansen att lyssna på en astronaut i verkligheten, säger Karl Ståhlgren, som läser tredje året på elektroteknik. Han är en av de närmare sex hundra personer som står i den ringlande kön i snögloppen.

Marcus Wandt berättade om känslan att åka upp och för den delen även ner i både kropp och sinne och hur gäckande bristen på gravitation var och skönheten i atmosfärens många nyanser av blått.

– Jag hade inte väntat mig känslan av hastighet när vi åkte upp, som bara accelererade. Det var fantastiskt.

Massor att lära

Förutom ett i detalj och i femminuterssegment späckat schema där astronauterna deltog i olika forskningsprojekt, bland annat kopplat till KTH-forskning om hur den fysiska och psykiska hälsan påverka s i trånga utrymmen i rymden under längre tid, försökte han införa lite Swedish fika.

– Det finns så otroligt mycket vi kan lära oss genom dessa resor som vi ännu inte vet och som vi inte visste att vi letade efter och som kan göra stor nytta. Vi har ju också ett ansvar för kommande generationer när det gäller vår jord.

Marcus Wandt har en bakgrund som ingenjör från Chalmers och som stridspilot.

Två studenter framför en lång kö i snöglopp.
Anni Bäckman och Karl Ståhlgren pluggar båda på KTH och väntar på att få höra Marcus Wandt berätta om sin rymdfärd.

Med på scenen fanns även professorn i rymdfart Christer Fuglesang och föreståndare för KTH:s Rymdcenter. Han tillhör samma exklusiva skara och gjorde en rymdresa för nästan 20 år sedan.

– Ja, det suger verkligen i astronauttarmen när jag sett Marcus åka upp.

"Följ dina drömmar"

På frågan om bästa tipset för att bli astronaut svarar Marcus Wandt kort och gott:

– Följ dina drömmar. Jag tänkte nog när jag var yngre att det var osannolikt att jag skulle bli astronaut, men inte omöjligt. Det är viktigt att hålla reda på skillnaden och våga testa.

Christer Fuglesang konstaterar att studier på KTH och att bli ingenjör är en bra början, man ska ha tur med att ha fått en bra fysik och inte minst vara social.

– Att vara astronaut är ett lagarbete och sedan ska du ju kunna dela med dig av vad du varit med om.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Mikael Sjöberg