Mästarinstrument banar väg för violinist
Sigurd Eide, 26-årig talangfull musiker från Bergen, trakterar sedan i somras en virtuosviolin från KTH.
– Jag är redan förälskad i ljudet, säger han om instrumentet som byggts av en av världens främsta violinmakare.
KTH-violinen är ett pris i form av ett unikt instrument som får nyttjas under tre år av en violinist i början av sin musikerbana. Sigurd Eide, nyexaminerad från Kungliga Musikhögskolan, är både glad och tacksam över att ha fått möjligheten:
– Det var en tuff konkurrens med flera andra duktiga violinister, så det var ett fantastiskt besked att få.
För tillfället frilansar han i olika orkestrar i Sverige: Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker och Norrköpings Symfoniorkester. KTH-violinen kommer att vara till stor hjälp för hans utveckling som violinist, säger han.
– En så bra fiol gör det lättare för mig att uttrycka mig som jag vill och få fram de detaljer och nyanser som jag vill ha och som musiken kräver. Trots att det är en modern fiol har den en så varm och vacker ton, samtidigt som den är kraftfull.
En av världens skickligaste
Han fick instrumentet i juni och har hunnit spela på den ett tag:
– Som ofta när man skaffar ett nytt instrument är det lite av en tillvänjningsperiod, men jag har snabbt vant mig och är redan förälskad i ljudet den ger ifrån sig.
Violinen är byggd av Joseph Curtin, USA, ansedd som en av världens skickligaste inom skrået. Den beställdes och köptes ursprungligen in av KTH:s institution för tal, musik och hörsel för sju år sedan. Tanken var att visa hur kunskapsöverföring från ingenjörsvetenskaperna kan påverka alla verksamheter i samhället, även kultursfären.
– Det känns fantastiskt att på det här sättet kunna stötta en ung musiker. Vår förra pristagare både tog sin diplomexamen och vann provspelningen till Sönderjyllands Symfoniorkester i Danmark, där hon nu har fast tjänst, säger Mats Janhagen , director musices och juryordförande
Vetenskapliga mätmetoder
Enligt honom symboliserar KTH-violinen hur forskning och ingenjörskonst kan bidra till ett avancerat konsthantverk. Att skapa ett mästarinstrument kräver att man kombinerar beprövad erfarenhet och hantverkskunnande med nyvunnen kunskap och vetenskapliga mätmetoder, förklarar han.
– För en nyexaminerad violinist är det nästan omöjligt att kunna betala för ett instrument på den här nivån. Och det är vad som krävs för den fortsatta karriären.
Årets vinnare övertygade juryn med att spela ett stycke ur Brahms violinkonsert.
– Han valde en hög svårighetsgrad, och visade en spelteknisk mognad med god musikalitet och intonation. Han lade ribban lite högre än de andra och fixade det, säger Mats Janhagen.
Själv kommer Sigurd Eide fortsätta att frilansa i både Sverige och Norge närmaste tiden.
– Jag ser fram emot att få lära känna fiolen bättre och också att göra olika provspelningar för att så småningom kunna få fast jobb i en orkestrar.
Text: Christer Gummeson ( gummeson@kth.se )