Nytt och noterat

Publicerad 2021-10-21

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Sverker Sörlin får IVA:s stora guldmedalj

Porträtt på Sverker Sörlin.
Sverker Sörlin.

Sverker Sörlin , professor i miljöhistoria, får IVA:s stora guldmedalj i år. Han får utmärkelsen, enligt motiveringen, för sin framstående gärning som nytänkande forskare, forskningsledare och aktiv samhällsdebattör och för hans betydelsefulla insatser och djupa engagemang för forskning och högre utbildning. Sverker Sörlin har bland annat drivit forskningsprojekt om vandring som kulturarv, om resursexploatering, samhällen och hållbarhet i Arktis, om universitetens samhällsroller och om den pågående omvandlingen av humanistisk kunskap.IVA:s, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, stora guldmedalj delas årligen ut till den som gjort en synnerligen framstående insats inom akademiens verksamhetsfält.

Gammal plast blir nya kläder

Cristina Orlando och Kartikeya Sharma, studenter vid KTH, har vunnit första pris i tävlingen Green Challenge 2021 vid DTU, Danmarks tekniska universitet. De vinner priset för sin masteruppsats om miljöföroreningar inom modeindustrin. I arbetet undersöks hur man kan återanvända plastfibrer för att framställa bomullsbaserat kompositmaterial för sportkläder.

Prisat blodprov för hemmabruk

Porträtt på Niclas Roxhed.
Niclas Roxhed.

Niclas Roxhed , docent i mikro- och nanoteknik, KTH, har tillsammans med Olof Beck, professor vid KI, vunnit utmärkelsen Guldpillret 2021. De får priset för att ha utvecklat ett blodprovstagningskort som kan användas för att ta kvalitetssäkrade torkade blodprov i hemmet för diagnos och uppföljning av läkemedelsbehandling. Med hjälp av forskarnas nya metod kan man ta upp den exakta mängden blod som krävs för säkra testresultat. Under pandemin har blodprovstagningskortet använts i Sverige vid coronatester. Priset är instiftat av Läkemedelsförsäkringen och delas ut i samarbete med Dagens Medicin och Apoteksmarknaden.

Hållbarhetsforskare granskar klimatarbete

Porträtt på Karin Bradley.
Karin Bradley. (Foto: José Figueroa)

Karin Bradley , docent vid Institutionen för samhällsplanering och miljö, är en av sex forskare som tar plats i ett forskarråd som ska granska klimatarbetet i Västra Götalandsregionen. Arbetet görs på uppdrag av miljönämnden och går ut på att följa upp klimatarbetet i länet och rekommendera vad som behöver göras för att minska klimatutsläppen i den takt som behövs. Uppdraget utgår från en koldioxidbudget som beslutats för hela Västra Götaland. Årliga rapporter ska belysa hur arbetet med klimatomställningen fortgår.

Professor prisas för Life Science

Johan Rockberg , professor inom antikroppsteknologi och riktad evolution, har fått utmärkelsen Life Science Star Award för sitt arbete kring samverkan mellan akademi och företag och skapandet av inkluderande ekosystem för Life science. Priset delas ut av SwedenBio, Sveriges branschorganisation för Life science.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se