Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Parkeringsregler ledde till minskat användande av elsparkcyklar

Kvinna står bredvid e-scooter parkering.
I en KTH studie som publicerades denna månad uppgav 60 procent av användarna av delade elsparkcyklar i Stockholm och Malmö att de använde elsparkcyklar mer sällan efter att parkeringsregler infördes år 2022. En oavsiktlig konsekvens blev att den förändrade pendlarnas inställning till att kombinera elsparkcyklar med kollektivtrafik, säger Boel Berg Wincent, forskare vid KTH.
Publicerad 2025-10-15

Personer som försöker hinna i tid till jobb och skola står för nästan en tredjedel av alla resor med delade elsparkcyklar under en typisk vardagsmorgon. Men användandet kan minska om städer inte tillhandahåller tillräckligt med parkeringsmöjligheter för elsparkcyklarna nära kollektivtrafikknutpunkter.

Transportplanering forskning

Avdelningen bedriver grundforskning och tillämpad forskning inom fyra huvudområden: vägtrafik, järnvägstransporter, kollektivtrafik och logistik. Läs mer om Transportplanering här

I en KTH studie som publicerades denna månad uppgav 60 procent av användarna av delade elsparkcyklar i Stockholm och Malmö att de använde elsparkcyklar mer sällan efter att parkeringsregler infördes år 2022. Den vanligaste orsaken som angavs var den ökade gångsträckan till följd av att man nu måste parkera i vissa zoner eller cykelställ. 

- Syftet med den nya parkeringspolicyn var att minska röran på trottoarerna och förbättra tillgängligheten. Men en oavsiktlig konsekvens blev att den förändrade pendlarnas inställning till att kombinera elsparkcyklar med kollektivtrafik, säger Boel Berg Wincent, forskare vid KTH.

Längre gångsträckor

I en webbenkät med över 1000 svarande uppgav mer än 80 procent av elsparkcykelanvändarna i de båda städerna att de behövde gå längre för att hitta eller parkera sparkcyklar vid buss- och tågstationer, och cirka 40 procent sa att deras restider hade ökat sedan reglerna trädde i kraft. 

- Dessa längre gångsträckor, och tiden det tar att hitta parkering verkar undergräva bekvämligheten med elsparkcyklar, som ofta väljs för sin dörr-till-dörr-funktion, säger Boel Berg Wincent.

Tidigare forskning av Boel Berg Wincent och hennes team visade att en betydande andel av sparkcykelresorna börjar nära kollektivtrafikknutpunkter men avslutas någon annanstans, vilket tyder på att elsparkcyklar ofta används för att slutföra den "sista kilometern" av en resa – särskilt när bussar eller tåg är försenade. 

En stor andel av resorna verkar vara personer som har bråttom och vill undvika att komma för sent till arbete eller lektioner.

Reservlösning och länk

- Ungefär 30 procent av resorna på vardagsmorgnar avslutas under de sista 10 till 15 minuterna före hel timme, det vill säga topparna före föreläsningar, prov eller arbetspass," säger Boel Berg Wincent.

Elsparcyklar används alltså både som en reservlösning och som en länk. Denna dubbla roll visar att sparkcyklar inte bara används istället för att gå eller cykla, utan att de aktivt kompletterar kollektivtrafiksystemen, enligt forskningen. 

- Studien understryker behovet av planering och genomtänkt utformning av parkering för elsparkcyklar. Det vill säga fler parkeringsplatser och parkering närmare kollektivtrafikknutpunkter, säger Boel Berg Wincent

-Trots det som resultaten visar så var Stockholms stad på rätt väg. De skapade snabbt parkeringsplatser nära kollektivtrafik innan de nya reglerna infördes. De siktade på högre parkeringsdensitet, så den här studien bekräftar att deras strategi var rätt, säger Boel Berg Wincent.

David Callahan (callahan (at) kth.se)

För ytterligare information kontakta: Boel Berg Wincent, boelw (at) kth.se
 

Publication

Shared e-scooter parking regulation: Effects on rider attitudes, perceptions, and use, Transportation Research Part A: Policy and Practice, DOI: 10.1016/j.tra.2025.104527

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2025-10-15