Studenter med examen från KTH mest anställningsattraktiva i Sverige

Student får sitt examensbevis av rektor Sigbritt Karlsson i Stockholms Stadshus.
81,2 procent av studenterna med examen från KTH får jobb under det första året efter examen. Foto: David Callahan.
Publicerad 2021-10-05

Examinerade KTH-studenter (alumner från KTH) är bland de mest anställningsattraktiva i världen, enligt den nyligen publicerade globala universitetsrankingen QS Graduate Employability Ranking 2022. KTH toppar listan i Sverige, placerar sig på en 18:e plats av alla europeiska universitet (sjunde plats inom EU) och hamnar på en 70:e plats globalt.

– Siffrorna visar att utexaminerade KTH-studenter tillför värde där det verkligen behövs, de löser samhällsproblem i en rad olika sektorer. Efterfrågan på våra studenter styrker kvaliteten och relevansen av KTHs utbildningar, säger KTHs rektor Sigbritt Karlsson

Enligt QS får 81.2 procent av utexaminerade KTH-studenter anställning inom ett år efter examen.

Sysselsättningsgrad är en av fem centrala indikatorer som QS rankning baseras på. Resultaten vilar på inrapporterad data från universiteten och en enkät utskickad till 75 000 arbetsgivare som svarat på frågor om vilka universitet som examinerar ”de mest kompetenta, innovativa och effektiva anställda”.

– Det är glädjande att se siffrorna, att KTH-utexaminerade är attraktiva för framtida arbetsgivare är viktigt för oss, säger KTHs prorektor Mikael Östling  och fortsätter:

– Dessutom får vi förståelse för inom vilka områden vi kan förbättras.

Partnerskap och alumner en styrka

Med hjälp av KTHs många partnerskap inom den tekniska industrin ser Mikael Östling potential för universitetet att flytta upp på QS topplista. Han tror även att de har goda möjligheter till förbättring inom området ”alumniresultat”, där KTHs resultat på 56.5 procent reflekterar universitetets påverkan på sina utexaminerades karriärutveckling.

– Vi bygger och utvecklar kontinuerligt vårt alumninätverk för att stimulera det och stärka alumners kontakt med KTH, säger Mikael Östling.

En som nyttjat fördelarna med alumninätverket är nyligen utexaminerade Aleks Durowicz som, inom ett par månader efter att hon blev klar med sin masterutbildning i industriell teknik och management, startade sin karriär som business intelligence-konsult hos Affingo i Stockholm.

– Jag blev rekommenderad jobbet av en studiekamrat, säger Aleks Durowicz. Affingo vet att KTH-studenter har det som krävs för att göra ett bra jobb, så de rekryterar gärna ingenjörer inom industriell teknik och management.

Ex-jobb inverkar positivt på resultatet

Exjobb hos universitetets partner bidrar också till den höga rankningen. Alumnen Bhargay Kumar har två kontakter från hans utbildning att tacka för att ha hjälpt honom att få rollen som projektlogistisk platskoordinator på Northvolt, tillverkare av hållbara batterier.

– KTHs utbildning inom industriell produktion har gott rykte, säger han.

Tekniska universitet är välrepresenterade på QS rankningar. MIT toppar hela listan och de enda institutionerna i Sverige på topp 100-listan är de tekniska universiteten KTH och Chalmers tekniska högskola (på plats nummer 83).

– Jag tror att samhället i större utsträckning uppskattar den utbildning och forskning som bedrivs på tekniska universitet. Det handlar om teknologi i kombination med lösningar på samhällsutmaningar, säger Mikael Östling.

QS Graduate Employability Ranking 2022

David Callahan