Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursanalys för LH216V HT22

Sammanfattande data om kursens genomförande och resultat

Denna kursanalys gäller kursomgången i period 2 2022/2023 av den högskolepedagogiska kursen LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier, 1,5 hp.

Antal anmälda deltagare: 8
Antal aktiva deltagare: 4
Prestations- och examinationsgrad: 100% (alla aktiva deltagare blev godkända efter Fx-komplettering)

Lärare var Viggo Kann (kursledare och examinator), Hans Havtun och Camilla Björn.
Gästlärare var Emma Lundkvist, Uppsala universitet.
Kursen hade två obligatoriska och en frivillig träff. Alla kursdeltagare deltog vid alla tre träffar.
Det var två obligatoriska inlämningar och en obligatorisk kamratbedömning.
Det var dessutom ett formativt quiz som alla kursdeltagare gjorde och en frivillig inlämning och kamratbedömning av utkast till slutuppgiften som tre av fyra kursdeltagare gjorde.

Länk till kurs-PM

Kursvärdering

Eftersom det bara var fyra deltagare i kursen genomfördes ingen kursenkät. Vid den sista träffen i kursen genomfördes ett kursmöte där alla kursdeltagare och lärare var närvarande. Då utvärderade vi tillsammans kursen. Deltagarna ansåg kursen mycket givande och upplägget väl fungerande. Den extra frivilliga uppgift som lagts till till denna kursomgång (utkast till slutuppgiften med kamratåterkoppling) ansågs allmänt vara ett bra tillskott, men en muntlig återkoppling vore också värdefullt. 

Kursrummet ansågs väl strukturerat och lätt att hitta i. Ett förslag gavs om att kurs-PM skulle läggas in sist på sidan Kursöversikt.

I slutet av den första träffen gjordes också en kort anonym skriftlig utvärdering i formativt syfte. Resultaten presenterades i kursrummet tillsammans med svar på dom frågor som ställdes under första tillfället.

Åtgärder som genomförts efter föregående kursanalys

  • Kursträff 1 och 2 har gjorts 15 minuter längre.
  • Presentationen om studenternas perspektiv har flyttats till träff 2 så att den kan påverka inlämningsuppgift 2.
  • Kriterierna för inlämningsuppgift 2 har gjorts mer detaljerade.
  • En frivillig inlämning av en preliminär version av inlämningsuppgift 2 har lagts in så att det går att få kamratåterkoppling på den innan man gör sin slutinlämning.

Analys

Kursen har fungerat mycket väl och kursdeltagarna har presterat mycket bra och varit nöjda. På grund av ett stort antal avhopp precis före kursstart (bara 4 av 8 anmälda började kursen) hade kursen lika många deltagare som lärare. Detta är inte ekonomiskt försvarbart, så nästa läsår kommer bara en kursomgång att ges, i period 4.

Dom förändringar som infördes i kursen fungerade bra. Den frivilliga inlämningen av utkast till slutuppgiften kommer att utvecklas ytterligare till nästa kursomgång.

Förändringar till nästa kursomgång

  • En extra frivillig träff läggs in mellan träff 2 och avslutningsträffen där den som gjort den frivilliga inlämningen av utkast till slutuppgiften kan få återkoppling både från kamrater och lärare.
  • Kurs-PM visas i kursrummet sist på sidan Kursöversikt/Syllabus.

Ingen kursomgång kommer att ges i period 2 2023/2024.