Hej,

Finns det planer på att spela in föreläsningar och lektioner, samt publicera dessa videos online? Något i stil med www.khanacademy.org? Det vore önskvärt från mig som student då det skulle underlätta att kunna pausa läraren i de fall man inte förstår en given förklaring i samma hastighet som den ges. Man vill inte gärna avbryta en hel lektion med en banal fråga bara för att man tappat koncentrationen i några sekunder och därför inte kan följa resten av det pågående resonemanget.

Ni får gärna börja med Tekniskt basår i så fall, om det finns några matte/fysiklärare som skulle vilja testa några inspelningar. Om alla lärare gör några stycken var så skulle det bli mycket material rätt snabbt. Fokusera gärna på den djupare förståelsen av begrepp (exv spänning, ström, motstånd) som brukar ges de första lektionerna för varje nytt bokkapitel. Videos med lösning av uppgifter är mindre viktigt då det finns lösningsböcker att köpa. Det är förståelsen som är det svåra. Även härledningar som pga tidsbrist inte hinns med under lektionstid skulle i alla fall jag uppskatta också.

Ni skulle faktiskt tom kunna outsourca videoskapandet till frivilliga studenter, där lärarnas funktion blir att verifiera innehållet att det verkligen stämmer. Det skulle avlasta lärarna väsentligt och ändå ge förtroende till videorna trots att de skapats av studenter. Gör gärna en intresseundersökning - jag tror studentintresset kommer visa sig vara stort.

Med vänliga hälsningar,

Tommy (basårsstudent HT2010-2011)