Nyhetsflöde

Logga in till din gruppwebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Du är inte inloggad. för att delta i diskussionen.

Nedan är de senaste inläggen, kommentarerna, redigeringarna osv. De med senaste aktivitet kommer först.

November 2016
Administratör Rasmus Kaj skrev inlägget 24 november 2016
 
Maj 2015
under Allmänt

Administratör Anna Uleander skapade sidan 25 september 2012

Anna Uleander taggade med group. 25 september 2012

Administratör Lina Magdalinski ändrade rättigheterna 26 september 2012

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.
kommenterade 14 oktober 2013

Finns det något sätt att lägga till alla anställda på en avdelning till en grupp för att skapa en avdelningsgrupp? Om man lägger till medlemmarna manuellt är det risk att man glömmer att uppdatera medlemslistan när nya personer kommer.

Administratör kommenterade 15 oktober 2013

Hej I dagsläget så går det tyvärr inte att göra på annat sätt än att lägga in personerna manuellt. Men detta är något vi har i åtanke att implementera längre fram. /Åsa

kommenterade 4 maj 2015

How do I disband a group!

Administratör kommenterade 4 maj 2015

 "Remove" groups:

  • First remove all the memebers except yourself
  • Then make the group "Closed" (you find the option for this under "Overview" and "Change description")
  • Last remove yourself
Administratör kommenterade 4 maj 2015

Tips: du kan söka upp grupper under Grupper/ Hitta grupper:

https://www.kth.se/social/search/?selected_facets=|contenttype_exact:group_organicgroup

 
Sida FAQ
under Allmänt

Catharina Gottberg skapade sidan 20 januari 2011

kommenterade 21 januari 2011

Bör det inte stå kth.se/social ovan? /Social ger en 404 sidan kan inte hittas?

Administratör kommenterade 21 januari 2011

Det stämmer tack, jag har nu skrivit social med liten bokstav istället.

kommenterade 10 mars 2011

Hur ändrar (=rättar) jag länkarna till kurshemsida som ligger i högerspalt på mina kurser?

Administratör kommenterade 11 mars 2011

De länkarna plockas ur Kurs- och programkatalogen vars data tas ifrån Kopps, http://intra.kth.se/utbildning/kopps, du hittar en lista på koppsadministratörer att kontakta på länken där om du inte har egen behörighet.

Anna Uleander taggade med english. 30 juni 2011

kommenterade 27 april 2012

hello.  Hope this is the right place to ask for help?  I'm trying to set up a Group, but can't get Social to recognise any of the emails or names that I enter into the "add new members" box...  I've spent a lot of time trying to look up KTH ids etc in order to get round this, but am now flagging and would really appreciate some help please...  :O/

Administratör kommenterade 27 april 2012

We have been looking into your issue and we cannot find a general problem with system at the moment. Could you therefore please e-mail me (linma@kth.se) the list of users you are trying to add and I will make a more thoroughly problem analysis.

kommenterade 5 april 2013

Hej, jag har förslag på en liten förbättring.

När man tittar på en kurs i KTH Social (t ex ix1304), så visas inte den aktuella kursomgångens schema per default, utan användaren måste aktivt välja kursomgång. Detta skapar en hel del onödiga och förvirrade frågor från studenter som inte kan hitta den information de söker.

kommenterade 5 april 2013

Och här kommer en bugrapportering, som kanske är inaktuell:

Jag har blivit varnad av mina kollegor för följande: när schemat ändras (lokalbokningen kanske behöver ändras) försvinner den information man skrivit in för det tillfället  (lektionen, föreläsningen osv). Därför måste man noga skriva in all info i ett word-dokument och sedan föra över till schemat i KTH Social, för att inte riskera att bli av med information, och dessutom göra en hel massa handpålägging för varje schemaändring.

Om den buggen fortfarande är aktiv (har inte testat systemet på detta sätt än) så vore det bra om systemet kunde spara den gamla informationen på något vis. Kanske kursansvarig kan få en propå att gå in och verifiera en schemaändring och då få välja vad som ska hända med den gamla informationen?

Administratör kommenterade 5 april 2013

Hej!

Kul med förslag på förbättringar. Vi försöker visa aktuell kursomgång default, men när det finns två kursomgångar som i kursen ix1304 så har det varit lite struligare. Vi kommer se över implementeringen av kurstillfällen nu under våren när vi tillför mer funktionalitet som inlämningar och enkäter. Jag tar med mig önskemålet kring att visa aktuell kursomgång tydligare.

När det gäller buggrapporteringen så har vi gjort åtgärder för att undvika att informationen tas bort vid uppdatering. Det krävs dock en manuell handpåläggning för att det ska fungera. Det är nämligen så att man när man gör en ändring i TimeEdit faktiskt tar bort en bokning och lägger in en ny. Därför har vi infört rutinen att schemahandläggarna manuellt lägger in den tidigare koden i den nya händelsen för att vi ska kunna mappa ihop förändringarna. Min upplevelse är att det fungerar och görs av de centrala schemahandläggarna, men det är klart att det ibland kan ske misstag. Ni har en egen schemahandläggare i Kista, så du kan ju också kolla med den personen om samma rutin följs vid ändringar. Vi upplevde detta som den bästa lösningen för tillfället då KTH har stått inför ett byte av schemaläggningssystem, som tyvärr har blivit försenat, men nu är påbörjat. I samband med implementering av det nya schemasystemet kommer vi så klart se över dessa delar.

kommenterade 27 april 2013

Kan man (dvs jag som lärare) flytta en serie kommentarer som hamnat under fel sida? Jag har t.ex. två undersidor för olika labbar i min kurs och det har kommit kommentarer för lab 1 under sidan för lab2.

Administratör kommenterade 29 april 2013

Nej man kan idag inte flytta kommentarer.

kommenterade 30 april 2013

Hej !

Kan jag lägga till en användare som inte går en specifik kurs? Har försökt att lägga till personen som assistent men han ser ej innehåll i kursen (MF1035). Jag har valt att syudents teachers o assistants skall se innehåll men ej andra.

Mvh

Mikael Hellgren

Administratör kommenterade 30 april 2013

@Mikael

Hej! Jag antar att assistenten i fråga är Kazvan Heini, eftersom det är den enda registrerade assistenten på kursen. Han borde ha tillgång till allt material på kursen, skulle du kunna ge något exempel på något han inte kommer åt?

kommenterade 22 augusti 2013

Hej,

all info i "News" ska synas globalt har jag förstått. För att testa detta provade jag att logga ut och titta på News för kursen ix1303, där jag är kursanvarig.

https://www.kth.se/social/course/IX1303/

Tyvärr syns bara väldigt gamla inlägg, och inte de nya jag gjort med viktig info för de som ska skriva omtentan eller komplettera projekt nu före terminsstart. Jag har även provat att ändra kursomgång (testade flera) men det hjälpte inte heller. 

Det vore bra om de nya inläggen syntes automatiskt i "Standard view" (dvs där man hamnar per default). Tack för hjälpen!

Administratör kommenterade 22 augusti 2013

Hej Anna!

Allt som är skrivit in "news"/nyhetsflödet är inte synligt för oinloggade. Varje person som skriver ett inlägg väljer själv synligheten för inlägget precis som på sidorna. Du kan gå in på ett inlägg och ändra synligheten om du vill att det ska ställas om så att flera ska se inlägget. Tryck på länken "inlägg" , under själva inläggstexten hittar du synlighet och ändra.

Defaultvärdet för synligheten är inloggade användare. Du kan själv ändra vilken default synlighet du ska ha när du skriver något nytt material i dina prenumerationsinställningar. Scrolla ner till slutet av sidan, så hittar du "Innehåll jag skapar är som standard synligt för" så kan du välja "Alla" då blir dina inlägg automatiskt synliga för hela världen.

kommenterade 22 augusti 2013

OK!

Det var inte så lätt att hitta, men nu fick jag till det med din hjälp. Bra att man kan välja, jag fick nämligen "lära" mig av en annan lärare att News alltid syns globalt.

kommenterade 31 augusti 2013

Hej igen,

på KTH Social-sidan för kurs ix1304 (där jag är kursansvarig) finns en död länk till en "kurshemsida":

http://www.kth.se/student/program-kurser/kurshemsidor/kurser-ict/IX1304

Hur tar jag bort den? 

Jag avser att lägga all info om kursen på KTH Social, så någon annan kurshemsidan behövs knappast.

Tack för hjälpen säger

Anna

Administratör kommenterade 31 augusti 2013

Den länken är den som är angiven i Kopps, så din koppsadministratör måste ta bort den. Den används även i kurskatalogen http://www.kth.se/student/kurser/kurs/IX1304 mm.

kommenterade 12 september 2014

Hej!

Vi skulle gärna ha en enkel gruppsidan. Är det möjligt att deaktivera kalender och "comment this page or write a post"?

Tack för ett kort svar!

Administratör kommenterade 12 september 2014

Det är inte möjligt just nu att dölja/ta bort funktioner i grupperna.

En användare har tagit bort sin kommentar
 
December 2014
Maria Malmqvist skrev inlägget 16 december 2014
kommenterade 16 december 2014

Såg iNfo på. https://intra.kth.se/it/driftsinformation-webbtjanster/anstallda/problem-med-kurswebbar-programwebbar-och-gruppwebbar-1.529432

Är det ens möjligt att denna information kan återskapas?

/Maria

Administratör kommenterade 16 december 2014
 
September 2014
Viggo Kann skrev inlägget 31 augusti 2014
Administratör kommenterade 1 september 2014

Vi har en fix påväg för problemet med personliga menyn! Tack för rapport!

 
Maj 2014
Administratör Fredrik Jönsson skrev inlägget 14 maj 2014
Administratör kommenterade 14 maj 2014

Tack för rapporten, vi känner till det felet. Du kan se inlägget https://www.kth.se/social/group/feedback-fran-anvand/post/hej-jag-har-feedback-pa-den-nya-editorn/ i feedback-gruppen.

Administratör kommenterade 14 maj 2014

Ok, tack.

 
Januari 2014
Emil Lenngren skrev inlägget 18 december 2013
Administratör kommenterade 19 december 2013

Tack för återkoppling.

Anledning att vi har en explicit Content-Disposition är för att hantera visa farliga filer (t.ex. .exe) och browsers som har farligt defaultbeteende då användaren inte förstår hur de skall jobba i browsern (t.ex. office dokument i explorer som kan redigeras men inte sparas). Jag håller med att det är oväntat på PDF osv, så vi lägger nog till ett undantag för visa mime typer. 

kommenterade 19 december 2013

Låter bra :)

kommenterade 15 januari 2014

Ja, det vore praktiskt för oss som lägger upp kursmaterial!

kommenterade 15 januari 2014

Det vore underbart med ett undantag för pdf filer. Även när man ska exportera schemat använder ni content-disposition i headern. När man använder Google Calendar så behöver man ha en URL till en .ics fil (som förhoppningsvis uppdateras då schemat förändras), vilket skapar problem, eftersom kth ger en URL på formen

https://www.kth.se/social/user/12345/icalendar/12massa0symboler9

Det här kan lösas genom att göra en query med filtypen, vilken kths servrar ignorerar, men som gör Google Calendar nöjd. Så vi får istället en URL på formen

https://www.kth.se/social/user/12345/icalendar/12massa0symboler9?.ics

Detta är alltså bara ännu en irriterande grej när man använder den här metoden..

kommenterade 15 januari 2014

*Å andra sidan kan man ju tycka google kunde vara lite mer flexibel.

Administratör kommenterade 15 januari 2014

Ang iCal. Det låter intressant, men vi har inte märkt några problem att ladda urlen till google calendar mm (Other Calendar -> Add by URL). Berätta gärna mer.

kommenterade 15 januari 2014

Hm skumt, fungerar inte för mig iallafall. Gör precis så (Other Calendar -> Add by URL).

Men tack för snabbt svar!

kommenterade 15 januari 2014

Har bara försökt med Google Chrome iof, men känns som de borde vara kompatibla..

Administratör kommenterade 15 januari 2014

borde inte ha med browsern att göra, det är g-cal som läser och hanterar url:en. Maila din personliga url till vcteam@kth.se om det är ok kan vi kolla på den imorgon.

kommenterade 15 januari 2014

Ah! det är nog mitt eget fel trots allt. Har ni gjort schemaändringar nyligen? Det visade sig att mitt schema från förra terminen, som jag redan har i Google Calendar, redan använder sig av samma länk som jag försöker lägga till. Google stoppar alltså bara Add-ning av länkar som redan är Add-ade. Det konstiga är varför mitt schema inte är uppdaterat, men har för mig att det finns någon 24 timmars delay i Google Calendar som kanske spökar.

Sry!

Administratör kommenterade 15 januari 2014

ok tack.

din personliga url borde få de schemahändelser som finns för dina nya kurser utan att du behöver göra något. Men ja det har varit lite annatn fram och tillbaka i schema pga systemyte (inte relaterat till exporten)

Ja tyvärr är enda sättet att tvinga en 'refresh' av cal är att ta bort och sen lägga till den, ibland tom genom att avaktivera och sen aktivera din export så att du får en ny url.

Administratör kommenterade 15 januari 2014

ang PDF så i nästa release får browsern själv avgöra hur PDF skall hanteras (mime content type application/pdf).

 
Johan Montelius skrev inlägget 9 januari 2014

Johan Montelius taggade med socal opera. 9 januari 2014

Administratör kommenterade 9 januari 2014

tack för återkopplingen, vi kollar på det med sökgänget.

 
Johan Montelius skrev inlägget 9 januari 2014

Johan Montelius taggade med Tigg tagg. 9 januari 2014

kommenterade 9 januari 2014

... och hur får man till en rubrik???

kommenterade 9 januari 2014

eller om nu alla inlägg skall ligga i någon "nyhetstråd" borde det finnas möjlighet att kolappsa ett inlägg så att man bara ser ursprungsfrågan och inte alla kommentarer.

Administratör kommenterade 9 januari 2014

Inlägg är fråga/råd/nyhet/... vad du nu vill dela med dig av. 

Det finns en lista av inlägg för gruppen i https://www.kth.se/social/group/virtuellt-campus/posts/. Men det är bara en enkel början.

'titeln' byggs ifrån de första orden i ett inlägg. Från början var tanken att det skulle vara enkelt att bidra och att fundera på titel skulle isf vara hindrande. Men det skulle kunna göras frivillig mm.

kommenterade 9 januari 2014

ahh,  "inläggsarkivet", första gången jag ser det (vilket man kan tolka hur man vill). Så när denna funktion finns så kan man väll enkelt stänga av kommentarsmöjligheten på sidorna. För en kurs så håller jag sidorna rena och alla frågor med svar och eventuellt diskussion flyttas till  "inlägg". 

Man kan sedan kanske ändra lite i strukturern så att man snabbt kan söka och göra nya inlägg. Som det är nu kan jag söka inlägg under "Hitta inehåll"/"Inläggsarkiv" men skapar inlägg under "Skapa hantera inehåll"/"Nytt inlägg".

 
Feedback Nyheter