KTH klättrar till plats 89 i QS-ranking

Bilden företställer KTH Biblioteket.
En rad olika indikatorer som tas i beaktning när resultaten räknas fram. En av dem är akademiskt rykte, där KTH har flyttat fram sina positioner sedan förra året. Foto: Petter Karlberg.
Publicerad 2021-06-09

För tredje året i rad placerar sig KTH bland de 100 främsta universiteten i QS World University Rankings. I årets ranking, som presenterades sent igår, återfinns universitetet på plats 89, vilket innebär att universitetet har avancerat med nio placeringar sedan förra årets mätning.

– Det här har stor betydelse för oss. Vi fokuserar på kvalitet och det är de här siffrorna ett kvitto på. Men vi lutar oss inte tillbaka, säger Mikael Östling , prorektor på KTH.

Porträtt på Mikael Östling.
​ Mikael Östling, prorektor på KTH. ​

Han konstaterar att rankingen återspeglar det arbete hundratals personer i KTH:s fakultet och personal gör. De har på senare år antagit utmaningen med en allt högre konkurrens inom högre utbildning. Det gäller i synnerhet universiteten i Asien, som har gjort stora investeringar när det gäller kvalitet.

Nära 5 500 universitet utvärderas av QS World University Rankings (QS) varje år och det är en rad olika indikatorer som tas i beaktning när resultaten räknas fram. Ett av dem är akademiskt rykte, där KTH:s poängsiffror har ökat sedan i fjol. Andra indikatorer är: arbetsgivarens rykte, forskare och utbildning i form av antal studenter per lärare och forskare, antal citeringar per lärare och forskare, hur pass internationell fakulteten är samt forskare och utbildning i form av antal internationella studenter per lärare och forskare.

KTH långt framme inom internationalisering

KTH visar mycket bra resultat när det gäller internationalisering; universitetet får höga poäng på indikatorn antal internationella studenter per lärare och forskare.

– Våra alumner är mycket attraktiva internationellt. Vi har många internationella studenter och vi är en internationell fakultet, säger Mikael Östling.

Han säger att rankingen är ett erkännande av den kombinerade styrkan inom forskning och utbildning på KTH och påpekar att de två delarna står i samband med varandra.

– Vi lägger en tonvikt på både forskning och utbildning i det att medlemmarna i vår fakultet inte bara är framstående forskare, de är bra lärare också, säger Mikael Östling.

Såväl forskningen som utbildningen får understöd av samverkan med ledande industripartner och med ledande nationella och internationella forskningsinfrastrukturer, konstaterar han. Några exempel han nämner är Max IV-laboratoriet i Lund, det gemensamma Science for Life Laboratory i Stockholm, Deutsches Elektronen-Synchrotron (DESY) i Tyskland och nätverket inom mikro- och nanotillverkning, Myfab.

Enligt Mikael Östling ger positionen bland de 100 främsta i QS-rankingen KTH möjlighet att expandera vidare med detta som utgångspunkt och höja ribban inom utbildning, rekrytering till fakulteten och närmare strategiska relationer till andra universitet, forskningsinstitutioner och industrin.

– En hög position i rankingen betyder mycket för oss. Det gör KTH ännu attraktivare för fakultet och studenter och det gör oss till en intressant partner i Europa när det gäller projektutlysningar, säger han.

Utbildning digitalt och fysiskt på plats kommer bli standard

När han tittar framåt konstaterar Mikael Östling att det skifte mot digital undervisning, som drivits på av pandemin, kommer att fortsätta forma det konkurrensutsatta utbildningslandskapet framöver. Hybridformat i form av undervisning både digitalt och på campus kommer att bli standard. Det innebär att en anpassning av KTH:s utbildningsprogram till denna nya verklighet har hög prioritet.

– Campusutveckling är nyckeln och vi måste ligga i framkanten när det gäller vad som kommer de närmaste åren. Vi har en infrastruktur där det är möjligt att göra saker du inte kan göra digitalt, och vi är fokuserade på att göra hybridinlärning attraktiv och investera mycket i detta, säger Mikael Östling.

Åtta svenska universitet har utvärderats i rankingen och av dem kommer KTH på andra plats, strax efter Lunds Universitet på plats 87. KTH rankas som det 16:e främsta universitetet i EU.

QS World University Rankings 2022.

David Callahan / Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se