KTH Logo

KTH bygger sina utbildningar för framtiden

Fram till vårt 200-års jubileum, år 2027, ska förändringsprogrammet Framtidens utbildning prägla KTH:s utbildningar. Det är ett reformprogram byggt kring ett antal principer för reformering av våra utbildningar som bland annat täcker in studenternas förmågor, pedagogik och campusmiljöer.

En sak vi ska ha med oss är det vi lärt oss under pandemin för att bygga ett mer flexibelt, studentcentrerat och livslångt lärande och ge KTH än bättre förutsättningar att stå sig i konkurrensen. Lärosätena blev något av en krockkudde under pandemin och över en natt tvingades universitet och högskolor att ställa om för att säkra studenternas utbildning bland annat infördes digitala föreläsningar och examinationer. Nu gäller det att inte låta saker återgå till dess ursprungliga form utan i stället genom framtidens utbildning tänka just framåt och öppna upp för en större mångfald av lärande och utbildning.

De nya förutsättningarna för livslångt lärande är ett annat område som under de kommande åren kommer att ställa nya krav på vårt utbildningsutbud. Det är nödvändigt att finna nya vägar både för pedagogik och kursutbud i syfte att också på ett bättre sätt nå fram till de studentgrupper som befinner sig mitt i karriären.

Internationaliseringen av våra utbildningar fortsätter också. Vi är redan idag kraftigt internationaliserade med en stark rekrytering av studenter från andra länder. Att ta tillvara de lärdomar som vi har kring detta för framtida utveckling av våra utbildningar är viktigt.

Pedagogisk utveckling, nya former för examination och ny teknik ger både möjligheter och utmaningar framåt i tiden. Det finns redan idag en allt större vidd av pedagogiska modeller och former för kontinuerligt lärande i våra utbildningar och det gäller att fortsätta den positiva utvecklingen.

Framtidens utbildning kommer att inkludera ett antal förändringsprojekt och också förnyas årligen. Bland de initiativ som sjösätts inom kort finns satsningar på olika typer av utveckling av våra laborativa miljöer, examinationsformer, livslångt lärande-utbud, breddad rekrytering och utveckling av utbudet på masternivån för att nämna några olika områden.

Utmaningsdriven utbildning i fokus i Afrika

Samtidens problem kräver att utbildning och innovationskompetens kombineras för att förändring ska bli möjlig. Sättet att göra det är utmaningsdriven utbildning där en samhällsutmaning är utgångspunkten för kurs- och utbildningsuppläggning. Det kan gälla stadsplanering, rent vatten eller ergonomi och utbildningarna är ofta projektdrivna.

Inom Global Development Hub, GDH, som startades 2017 är detta tyngdpunkten i vårt samarbete med fyra afrikanska universitet: University of Rwanda, University of Dar es Salaam (Tanzania), Strathmore university (Kenya) och Botho university (Botswana). Tillsammans har vi genomfört flera kurser, haft utbyten av studenter och utbildning för lärare. GDH är på så sätt också ett fokus för vår närvaro på den afrikanska kontinenten.

Avtal om fördjupat samarbete mellan KTH och University of Rwanda, Rwanda Polytecnic, Rwanda Development board, National Council for ScienceTechnology signeras.

I slutet av mars fick vi också möjlighet att fördjupa samarbetet med University of Rwanda genom att vi undertecknade en avsiktsförklaring, ett MoU. I avtalet ingår även andra parter i Rwanda och en bredare aktivitetsportfölj än tidigare, till exempel delaktighet i både forskning och innovationsverksamhet.

Rwanda är ett litet land i östra Afrika som utvecklats snabbt under de senaste 20 åren och som på olika sätt är en central punkt för innovationsaktiviteter, företags- och samhällsutveckling i sin region. Universitetet har också fått allt bättre resurser för sin verksamhet under de senaste decennierna och det är på det sättet ändamålsenligt att fördjupa samarbetet med dem.

Den utmaningsdrivna utbildningsmodellen är som sagt central i samarbetet inom GDH, men modellen kan förstås också användas för verksamhet på campus i Stockholm.

Idén är då densamma; samhällsutmaningar som får sina lösningsförslag genom att i utbildning kombinera utmaningen med innovativa lösningar. Ett exempel är OpenLab, som drivs av KTH tillsammans med flera lärosäten i regionen, Stockholm Stad och Region Stockholm. Det ger en möjlighet för våra partner att placera sina konkreta utmaningar i den kurs- och projektmiljö som OpenLab erbjuder.

De goda idéernas väg mot triumf

KTH är en aktiv spelare i samhället genom forskning, utbildning och samverkan. Men också genom innovation och de briljanta idéer kombinerat med stöd och mod som blir startups och som med tiden kan komma att bli miljardföretag.
De genererar produkter och tjänster som kan underlätta människors vardag och bidra till samhällsutvecklingen.

Men i början behövs just stöd och det bidrar KTH Innovation med genom att lotsa idémakaren och dennes idé på resan mot marknaden genom en väl utarbetad innovationsprocess. Sedan 2008 har KTH Innovation stöttat över 4000 idéer från KTH:s forskare, studenter och anställda och som generat 300 bolag som fortfarande är aktiva idag. Myllan där idéerna odlas är god eftersom Stockholm är en innovationshub att räkna med på den globala kartan.

Ett besök på KTH Innovation gör att man häpnar över kreativiteten och alla smarta idéer som stöttats genom åren, vuxit sig starka och både nått och gjort sig hörda och sedda på marknaden.

Furhat- en social robot som kom till på en fikarast när några forskare satt och spånade eller tjänsten Help to help som samlar in pengar till högskoleutbildning för ungdomar i Tanzania eller Volumental, som 3D-scannar fötter för skor som passar perfekt.

Finansiering är alltid viktig för att en idé ska växa sig stark. Det statliga bolaget KTH Holding kan investera i ett tidigt skede och hjälpa forskare och studenter från KTH att bygga bolag.

Studentdemokrati att värna om

Här om veckan hade jag förmånen att träffa Tekniska Högskolans Studentkårs nyvalda kårfullmäktige. Kårfullmäktige väljs av sektionerna och är ryggraden i den demokratiska ordning som THS är uppbyggd kring.

Studentengagemanget i kåren, sektioner eller föreningar är viktigt för KTH. Dels är det den vägen som studentinflytandet hämtar sin kraft, dels är det en viktig del i att skapa en gemensam studie- och arbetsmiljö för studenterna som är både inkluderande och berikande.

Sedan mer än tio år är medlemskap i studentkårerna frivilligt vid statliga lärosäten från att dessförinnan under mycket långt tid ha varit ett obligatorium. Idag måste kårerna därför aktivt rekrytera sina medlemmar och självfallet är en bra kårverksamhet grunden för rekryteringen.

THS lyckades bra med övergången till frivilligheten och har idag en bred verksamhet som vid sidan om det aktiva studentinflytandet även omfattar bland annat den viktiga mottagningsverksamheten, karriärstöd, en aktiv kårhusverksamhet och många studiesociala aktiviteter. Det känns tryggt med THS som en nära samarbetspartner för KTH.

Jag har själv skräckblandade upplevelser av kårfullmäktige vid mitt alma mater, lite norrut i landet, där diskussionerna dominerades av politiska debatter och bråk till långt in på småtimmarna. Kårpolitiken var på den tiden strikt partipolitisk och fullmäktiges arbete blev därefter. Mer sällan diskuterades frågor av relevans för studierna.

Dagens fullmäktigearbete på KTH förefaller vara av en annan sort med ett tydligt fokus på att bidra till studieframgång och utveckling av kårens såväl som KTH:s verksamhet.

Det goda samarbetet är en garant för kvalitetsutveckling inom KTH:s verksamhet i allmänhet och utbildning i synnerhet. KTH stöttar, precis som alla andra lärosäten, sin studentkår med mer mer än vad vi får i statligt stöd. Det är problematiskt. En kår bör stå fri från det universitet där den verkar. Därför kommer ett förslag i all välmening till regeringen- varför inte fördubbla det nationella stödet för studentinflytande för 55 till 110 miljoner kronor. Det nödvändigt att regeringens stöd för studentinflytande ökar till motsvarande nivåer som före kårobligatoriets avskaffande.

Det gagnar oss alla.

Ansvarsfull internationalisering är vägen fram

I takt med globaliseringen har världen krympt. Samtidigt har den blivit mer komplex i likhet med de samhällsutmaningar vi alla står inför. Som universitet är det självklart att värna öppenhet och internationalisering inom forskning och utbildning. Men på ett ansvarsfullt sätt.

Internationella samarbeten inom forskning och utbildning samt utbyte av kunskap över såväl nations- som disciplingränserna är inte bara oerhört stimulerande och spännande – de är nödvändiga.

Men det är viktigt att inte vara blåögd inför auktoritära regimers maktfullkomlighet eller blunda för det spända geopolitiska läget i världen. Kunskap och forskning kan hamna i fel händer eller användas med andra, till exempel militära, avsikter. Botemedlet mot detta är kunskap om landet och regionen, en omsorgsfull kontroll av eventuella risker och ett gott omdöme vilket underlättar analys och avväganden kring olika internationella samarbeten.

Balansgången är inte enkel och aspekterna av det vi kallar ansvarsfull internationalisering är viktiga att hela tiden ha med sig i arbetet på alla nivåer inom ett universitet.

Ska vi samarbeta eller ha utbyte med det landet eller den regimen? Ibland är det rimligt att stoppa samarbeten men ofta kan också öppenhet kanske stärka demokratin på lång sikt i ett land där det är en bristvara. Eller i alla fall öppna för det på individnivå – där vi har mycket att lära av varandra med olika utgångspunkter och ibland också världsbild. Här är det också viktigt att skilja på nation och individ. Den forskarstudent som kommer hit kan inte lastas för vilken regim hon eller han vuxit upp i. Ansvarsfull internationalisering innebär därför också att stötta forskare i länder där det är svårt att bedriva fri och oberoende forskning och utbildning.

Lika självklart är det för KTH att vi värnar alla våra studenter, forskare och medarbetare oavsett vilket land eller bakgrund de kommer ifrån.