Till innehåll på sidan

Gunilla Efraimsson

Professor i aerodynamik

Om Gunilla Efraimssons forskningsområde

Foto: Jann Lipka

Luftmotstånd och lyftkraft är exempel på hur ett fordon påverkas av att luften strömmar kring fordonet då det körs, det vi kallar aerodynamik. Vi kan titta på formen på en flygplansvinge, en Formel 1-bil eller fronten på ett höghastighetståg för att se hur aerodynamiken tas med i utformningen av ett fordon. Då metoderna för att utföra aerodynamiska beräkningar har utvecklats har beräkningsaerodynamik blivit en naturlig del i designen av nya fordon tillsammans med mätningar i vindtunnlar och fältmätningar.

Gunilla Efraimssons forskning handlar om att utveckla och använda nya beräknings- och analysmetoder för att förbättra kunskapen om aerodynamiska beräkningar. Forskningen utgår gärna från ett multi-disciplinärt perspektiv genom att även ta med frågeställningar inom exempelvis akustik, fordonsdynamik, lättviktskonstruktion och miljöanalys. Hon är även verksam inom aeroakustik, ett ämnesområde där avancerade beräkningar har blivit allt viktigare. Här utvecklar Efraimsson och hennes forskargrupp snabbare beräkningsmetoder som är speciellt utformade för buller från markbundna fordon och ventilationssystem.

Forskargruppen samarbetar ofta med forskare som utför experiment eller utvecklar grundläggande teori samt med nationell och europeisk fordonsindustri.

Kontakt

Innehållsansvarig:evenemang@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2021-10-25
Anders Hultqvist
Annika Borgenstam
Anna Jensen
Anders Karlström
Björn Frostell
Dejan Kostic
Christian Gasser
Britt Östlund
Gunilla Efraimsson
Jakob Kuttenkeuler
Ines Lopez Arteaga
Hans Ringström
Jonas Faleskog
Per Brunsell
Ola Eiken
Mattias Dahl
Srinivasan Anand
Ulrich Vogt
Svetlana Ratynskaia
Svein Kleiven
Ulrika Knagenhielm-Karlsson