Cybersäkerhet i fokus vid ministerbesök

Män runt en datorskärm.
Mastersstudenten Santiago Bou visar hur lätt man kan hacka en mobiltelefon för fr v Pontus Johnsson, Mikael Lindström, Anders Söderholm, Carl-Oscar Bohlin och David Olgart.
Publicerad 2023-02-22

– Tack för det arbete ni gör här. Det är extremt viktigt för Sverige AB.
Det sade civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin, vid ett besök på Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet, CDIS, på KTH.

Ministern med följe fick några smakprov på CDIS forskning och verksamhet. Han fick också se ett exempel på hur man på fem minuter kan hacka sig in i en mobiltelefon utan större besvär.

Mastersstudenten Santiago Bou visade hur han med lätthet kunde ta sig in i ministerns appar och fotografier i telefonen.

– Du tog min selfie, konstaterade ministern.

Sårbarhet och säkerhet

Att sårbarhet och säkerhet går hand i hand blev tydligt där möjligheten att hacka sig in snabbt följs av nya uppdateringar för att öka säkerheten. I en tid när beroendet av datorer i alla former och system ökar samtidigt som sårbara system och potenta angripare gör att cyberattacker blir allt vanligare.

Carl-Oskar Bohlin påtalade också vikten av ett starkt cyberförsvar:

– Cyberdomänen är en ny och allt mer viktig del av vårt civila försvar. Vi behöver bli bättre på att gifta ihop olika aktörer. Inom akademin finns ju spetsen när det gäller att bygga framtidens säkerhetssystem.

Pontus Johnsson, professor i nätverk och systemteknik vid KTH och föreståndare för CDIS konstaterade apropå senaste veckans överbelastningsattacker på olika myndigheters hemsidor hur sårbart det är i dagsläget.

– Det är väldigt tydligt att det har förändrats och att Sverige i dagsläget blivit ett mål för aggression från främmande makt och cyberkriminella. Här har vi en viktig funktion att genom forskning hitta långsiktiga lösningar för att möta detta.

Om CDIS

CDIS  är resultatet av ett samarbete mellan KTH och Försvarsmakten. Vid centrumet, som tillhör Skolan för Elektroteknik och datavetenskap på KTH bedrivs forskning inom cyberförsvar och informationssäkerhet för att utveckla tekniker och metoder för att stärka Sveriges försvarsförmåga samtutbildning av cybersoldater.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Fredrik Person