De har tävlat i cybersäkerhet

Five people with bouquets of flowers standing next to each other looking at the camera.
Left to right: Roberto Guanciale, senior lecturer at KTH and the students' coach, and Ludwig Kristoffersson, Elin Granstedt, Hampus Carlens and Gustaf Zachrisson. Photo: Anders G Warne.
Publicerad 2024-02-21

Hallå där, Elin Granstedt. Du är en av de KTH-studenter som ingick i det team som nyligen lyckades ta sig hela vägen till finalen i en cybersäkerhetstävling, och slutade på en hedrande andraplats. Hur känns det?

– Nu har vi vilat upp oss, men där och då var det en intensiv dag. Först fick vi presentera vår förberedda lösning inför en jury av säkerhetsexperter, militärpersonal och branschfolk. När vi gick vidare till finalen blev det stressigt att på kort tid analysera en ny situation och ta fram nya lösningar. Temperaturen höjdes ytterligare av en sista "plot twist" när vi fick anpassa oss till ny information på studs. Efteråt var vi rätt trötta men nöjda, och det var såklart jättekul att tilldelas en andraplats i en nationell tävling med lag från 11 andra högskolor.

Vad gick tävlingen ut på mer i detalj?

– Studenttävlingen Cyber Challenge 2024 hålls av Försvarshögskolan och Nationellt cybersäkerhetcenter, och handlar om cybersäkerhet men med fokus på strategi och policy. Vi fick en fiktiv men verklighetstrogen situation där flera cyber-incidenter hade drabbat i Sverige. Istället för tekniska lösningar skulle vi ta fram förslag på hur myndigheter, företag och politiker borde agera för att hantera kriserna som uppstått. Utmaningen handlade mer om att analysera allt material vi fick — rapporter, nyhetsartiklar, tweets — förstå förutsättningarna och vad som var viktigt att prioritera.

Vad hade krävts av er för att knipa förstaplatsen?

– Vi hade såklart hjälp av våra tekniska kunskaper inom IT, information och cybersäkerhet. Men vi har ingen utbildning inom policy, strategi eller juridik på de utbildningar vi läst på KTH. Därför kändes laget med studenter från Försvarshögskolan som en värdig vinnare.

Vad händer nu?

– Senare i vår hålls en liknande studenttävling på internationell nivå av Geneva Centre for Security Policy. Organisatörerna rekommenderar de tre bästa lagen att delta, men vi har inte bestämt oss hur vi vill göra.

Berättat för: Peter Asplund ( p3t3r@kth.se )

Detta pluggar studenterna

• Ludwig Kristoffersson: civilingenjörsprogram i datateknik med masterprogram i datalogi.
  • Elin Granstedt: civilingenjörsprogram i medieteknik med masterprogram i datalogi.
  • Hampus Carlens och Gustaf Zachrisson: civilingenjörsprogram i elektroteknik med masterprogram i systemteknik och robotik.