EM-guld i beachvolleyboll till KTH-student

Jonatan Hellvig, fotograferad bakifrån, slår en smash i EM-semifinalen i beachvolleyboll mot Norge.
Jonatan Hellvig slår en smash i EM-semifinalen i beachvolleyboll mot Norge. Foto: Europeiska volleybollförbundet, CEV
Publicerad 2022-08-24

Hallå där, Jonatan Hellvig, student på KTH som tog EM-guld i beachvolleyboll i München tillsammans med David Åhman. Berätta lite om finalen och hur det kändes att stå högst upp på prispallen!

Porträttbild på Jonatan Hellvig.
Jonatan Hellvig, civilingenjörsstudent i datateknik på KTH, tog EM-guld i beachvolleyboll i München tillsammans med sin spelpartner David Åhman. Foto: Privat.

– EM-guldet är det största vi har gjort i karriären och det är även det första för svensk volleyboll och beachvolley. Vi spelade riktigt bra i finalen som blev en ganska klar seger för oss. Vi gjorde få misstag i vårt eget anfall samtidigt som vi servade bra och kunde stoppa den tjeckiske blockspelarens anfall.

– Men den tuffaste matchen var ändå semifinalen mot de norska världsettorna. Efter att vi möttes i gruppspelet (en match som norrmännen vann, red:s anm.) hade vi lite bättre koll rent taktiskt på hur vi skulle försvara oss mot Christian Sörum. Till fördel för oss gjorde också norrmännen fler egna misstag i finalen.

Parallellt med beachvolleykarriären pluggar du på KTH. Vilket program läser du och vilken årskurs?

– Jag läser datateknik och ska börja mitt tredje år nu.

KTH är ju ett Riksidrottsuniversitet (RIU) tillsammans med Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Underlättar det för dig att kombinera studier och idrott på elitnivå? Tycker du att det fungerar bra att satsa på bådadera samtidigt?

– Jag är ju RIU-student och det underlättar verkligen för mig att kombinera studier med idrotten. Det är väldigt viktigt för mig att kunna anpassa studiehastigheten och även att kunna anpassa enskilda kurser för att mitt schema ska gå ihop. Jag är ju väldigt ofta ute och reser till tävlingar och träningsläger och då måste jag kunna studera lite mer på distans också. Hittills har det fungerade väldigt bra att kombinera studierna och idrotten och jag vill gärna fortsätta göra det.

Har du något tips till andra studenter som vill kombinera studier och elitidrott?

– Försök planera i god tid hur du ska lägga upp studierna och idrotten. Både på lång sikt men även hur du ska studera under en vecka till exempel.

Håkan Soold

Jonatan Hellvig

Ålder: 20
Utbildning: Läser tredje året på civilingenjörsprogrammet på KTH.
Familj: Mina föräldrar Lotta och Anders samt två systrar Hanna och Agnes, som också spelar volleyboll och beachvolley.
Bor: I Brevik på Lidingö.
Intressen: Programmering och mat.
Drivkrafter: Stora målet är att kvala in till OS i Paris.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH