Fredrik hoppade av läkarutbildningen för att bli arkitekt

Porträttbild på Fredrik Wadensten på ett kontor.
Fredrik Wadensten bytte bana efter tre år på läkarlinjen och valde att bli artkitekt istället. Foto: Equator.
Publicerad 2022-06-15

Fredrik hoppade av läkarutbildningen för att bli arkitekt
Efter tre år på läkarutbildningen bytte KTH-alumnen Fredrik Wadensten riktning och började istället studera till arkitekt. Nu jobbar han på arkitektbyrån Equator Stockholm.

För Fredrik Wadensten kändes det naturligt att läsa till läkare efter att ha gått naturprogrammet med inriktning mot medicin på gymnasiet. Men intresset för medicin dalade och efter tre år på läkarutbildningen i Riga bestämde han sig för att avsluta studierna och flytta tillbaka till Sverige.

– Det var tufft att göra en sådan stor förändring men jag ångrar inget, jag lärde mig massor och träffade många nya vänner, säger han.

Fredrik Wadensten älskar att resa och försöka förstå olika miljöer, kulturer, hem, människor och arkitektur. Därför lockade arkitektstudier. Men innan han började en ny högskoleutbildning ville han vara säker på att det skulle bli rätt. Han inledde därför sina studier på Arkitekturskolan STHLM som drivs av Folkuniversitetet. Det är en ettårig utbildning som ger en introduktion till ämnet och verktyg för att bygga upp en portfolio inför ansökan till högskolor eller praktikplatser.

– Jag rekommenderar verkligen den ettåriga utbildningen som grund. Om du senare börjar en högskoleutbildning är du redan bekant med den kreativa processen.

Vill du jobba med liknande saker som Fredrik Wadensten?

Är du intresserad av att vara med utveckla framtidens samhälle? Vill du skaffa dig konstnärliga, strukturella och tekniska färdigheter för att formge interiörer, byggnader, städer och landskap? Då kanske KTH:s arkitektutbildning  är något för dig.

Året därpå påbörjade han arkitektutbildningen på KTH, han hade antagits till andra skolor också men ville stanna i Stockholm. Studietiden beskriver Fredrik Wadensten som utmanande men spännande. De första två åren fokuserade på det kreativa utforskandet och tredje året sattes kunskaperna på prov med kandidatjobbet.

– Då hade vi vår första ”kund”, Stockholms stad. Det blir mycket mer komplicerat när man har någon att förhålla sig till, säger han.

Fredrik Wadensten förespråkar att ta ett uppehåll under den femåriga utbildningen och antingen göra ett utbyte eller praktik. Själv praktiserade han på en arkitektbyrå i Amsterdam efter tredje året.

– Det var ett sätt att tanka på med ny inspiration och bättre förstå marknaden.

Rollen som arkitekt

Idag arbetar Fredrik Wadensten som junior arkitekt på arkitektbyrån Equator Stockholm, som ritar mycket kontorslokaler och showrooms.

– Det är intressant men jag har mycket kvar att lära mig. De som är mer erfarna på kontoret står för design och projektledning och jag hjälper sedan till med uppritning och modellering inom uppsatta ramverk.

Han tycker att han har mycket nytta av att under studietiden ha tränat på att presentera och stå till svars för sin design. Däremot är yrkeslivet mer komplext än studierna, förklarar Fredrik Wadensten.

– Jag hade önskat att jag fått lära mig mer om budgetering, som är en viktig del av jobbet. Och även mer om vissa av de digitala verktyg som idag är aktuella i branschen, till exempel Autodesk Revit.

Har du något tips till ungdomar som ska välja utbildning?

– Undersök det du är intresserad av. Gå på visningsdagar på skolan, exjobbspresentationer och prata med nyexaminerade studenter. Tänk även på att skolor kan ha olika inriktningar. Vad gäller arkitektur är min erfarenhet att Chalmers har en mer teknisk inriktning, Malmö fokuserar mer på kunden och KTH på det kreativa.

Nicky Rosenberg

Fredrik Wadensten

Ålder: 29 år

Yrke: Arkitekt

Utbildning: Arkitekturutbildningen på KTH

Bor: Stockholm, men ursprungligen från Varberg

Fritidsintressen: Styrketräning, flera dagar i veckan och gärna flera timmar åt gången

Drivkrafter: Personlig utveckling och en nyfikenhet för frågor av olika komplexitetsgrad

Framtidsplaner: ”Jag ser fram emot att fortsätta arbeta på Equator och bygga en karriärmässig och ekonomisk grund. Jag får mycket inspiration av att besöka nya platser så jag vill gärna arbeta utomlands längre fram, kanske i Japan.”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH