Han blev årets lärare på KTH 2022

Porträtt på Carl-Mikael Zetterling.
Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen för Elektronik och inbyggda system på KTH. Foto: KTH.
Publicerad 2023-02-09

Inspelade föreläsningar som studenterna kan titta på tills de förstår. Labbkit som de får låna, vilket gör att de inte behöver anpassa sig till öppettider i salar utan kan bygga sina labbar var och när det passar dem. Dessa är ett par av de saker som gör att Carl-Mikael Zetterling fick Tekniska Högskolans Studentkårs pedagogiska pris Årets lärare 2022.

Det är viktigt att studenterna får det stöd de behöver, i synnerhet i början av sina studier. Ett sätt är att se till att kurserna är upplagda och presenteras på ett strukturerat sätt. Det menar Carl-Mikael Zetterling , också kallad Bellman, professor och chef för avdelningen för Elektronik och inbyggda system på KTH, Årets lärare på KTH 2022.

Han har strukturerat upp det i Canvas, den lärplattform som används på KTH och på många andra lärosäten, med en modul per kapitel i boken som han använder. Han har också en veckokalender där han berättar vad han kommer att föreläsa om och vilka sidor i boken studenterna kan läsa och vilka uppgifter de kan göra.

– Jag styr upp det mer för nya studenter än vad jag gör i de senare årskurserna. Just för att de är nybörjare tycker jag att man gärna kan ”curla” dem lite. Får de en bra start i den första kursen så har vi och de igen det senare, säger Carl-Mikael Zetterling.

Spelar in föreläsningarna

Under pandemin började han spela in föreläsningarna, som han då höll på distans via Zoom. Inspelningarna har blivit så pass populära bland studenterna att han har fortsatt spela in även när föreläsningarna äger rum på plats.

Att kunna titta på föreläsningen flera gånger är något studenterna uppskattar – och det underlättar inlärningen.

– Det är jättemånga som säger att vid tredje titten förstod de, säger Carl-Mikael Zetterling.

Redan innan pandemin införde han ett labbkit som studenterna som går hans grundkurs i digital design får låna med sig, istället för att vara hänvisade till labbsalarnas öppettider.

– Det är en plastlåda som innehåller alla delar som behövs för digital design. Så de kan bygga labbarna hemma, eller sitta i skolan i Kista och bygga tillsammans, säger han.

Motiverar studenterna

Över huvud taget sker större delen av studenternas inlärning utanför föreläsningssalarna och klassrummen, menar han. För honom som lärare handlar det om att motivera studenterna, att få dem att vilja lära sig.

– Att få dem att lägga den tid som krävs. Och det går inte att tvinga dem till det, utan det måste växa fram ett intresse, säger Carl-Mikael Zetterling.

Något som var värdefullt för honom när hansjälv studerade till civilingenjör i elektroteknik i slutet av 80-talet var att plugga ihop med andra. Och det är något han uppmuntrar sina studenter att göra. Han brukar säga till dem ”Ja, ni ska lämna in övningsuppgifter, men ni får jobba ihop. Sitt gärna och diskutera när ni räknar. Ni lär er mycket mer om ni är flera.”

– Om någon redan har förstått kan ju den studenten förklara för de andra. Och det är ju en win win-situation, för kunskapen befästs när du förklarar för någon annan. Så alla vinner på att man sitter och pluggar tillsammans i en grupp, säger Carl-Mikael Zetterling.

Undervisade redan som student

Han tycker det är jättekul att undervisa och började sin lärarbana redan under sin grundutbildning, inspirerad av sin mattelärare Franz Cech och som han jobbade som övningsassistent hos.

– Sedan hoppade jag in och undervisade i kurser som jag hade läst året innan. Jag fick positiv feedback från mina kursare som tyckte att jag förklarade bra. Det var inspirerande, säger Carl-Mikael Zetterling.

I början var det pirrigt, medger han.

– O ja, visst var det nervöst. Men eftersom det var kurser som jag hade fått spets på så gick det bra. Jag valde ju sådant som jag tyckte var riktigt roligt.

Efter civilingenjörsexamen gick han direkt vidare till doktorandstudier och har tillbringat hela sitt yrkesliv på KTH.

– Jag är kvar för att jag trivs här. Och det är ju inte så att jag har gjort samma sak i 30 år. Utan vartefter får man ju nytt ansvar, nya uppgifter som är stimulerande, säger Carl-Mikael Zetterling.

Håkan Soold

Carl-Mikael Zetterling

Yrke: Professor och chef för avdelningen för Elektronik och inbyggda system på KTH. Han forskar på tillverkning av halvledarkomponenter, speciellt i kiselkarbid.
Utbildning: Civilingenjör och teknologie doktor i elektroteknik på KTH.
Ålder: 56 år.
Bor: På Kungsholmen.
Familj: Hustru och en son som ska börja på gymnasiet.
Fritidsintressen: Läser mycket böcker – både skönlitteratur och fakta.
Drivkrafter: ”Jag tycker fortfarande att det är kul med elektronik, att bygga saker i alla former, litet som stort. Så när jag får en ny kurs – att konstruera labbarna i den, är det jättespännande.”
Tips till blivande studenter: ”Läs riktiga böcker, inte bara sociala medier! Riktiga böcker är faktakollade.”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH