Hon banar väg för en rymdstation runt månen

Porträtt Desirée Brundin
Publicerad 2022-06-27

Bara fyra år efter examen från KTH har civilingenjör Desirée Brundin lyckats etablera sig inom den internationella rymdbranschen. Idag jobbar hon på Rocket Lab i Nya Zeeland och är just nu i slutfasen av projektet CAPSTONE, där Rocket Labs raket Electron ska ta NASA:s satellit hela vägen till en omloppsbana runt månen.

Desirée Brundin jobbar med raketens tredje steg, även kallad Lunar Photon – en specialanpassad version av Rocket Labs  satellitplattform Photon, som har fått sig en rejäl uppgradering för att kunna ta sig hela vägen från en så kallad ”Low Earth Orbit” till en ”Trans-Lunar Injection Orbit”.

Vid intervjutillfället har Desirée Brundin nyligen kommit fram till Mahia på Nya Zeelands östkust där Rocket Lab har sin uppskjutningsplats: Launch Complex-1. Projektet är nu i sin slutfas och satelliten ska snart skjutas upp.

Desirée Brundin arbetar i laboratoriet med kollega i Rocket Lab
Desirée Brundin arbetar med projektet Lunar Photon tillsammans med en kollega i Rocket Lab. Foto: Rocket Lab

– Efter två år av utvecklingsarbete och tester är det äntligen dags. Tidsfönstret vi måste hålla oss till öppnas i slutet av juni och stängs i juli. Vi är väldigt beroende av vädret och det är vanligt med förseningar på grund av moln eller starka vindar, säger Desiree Brundin.

I hennes arbetsuppgifter ingår att ta hand om satelliten på plats under launchkampanjen och att se till att allt är rätt konfigurerat inför uppskjutningen.

Den planerade uppskjutningen är ett av projekten i NASA:s satsning Artemis , som har som mål att åter sända människor till månen.
– Dessutom planerar man att för första gången skicka en kvinnlig astronaut till månen. Det känns som ett viktigt projekt att få vara en del av, säger Desiree Brundin.

Raketen som används för CAPSTONE heter Electron och är liten jämfört med traditionella månraketer. Den kan därmed byggas mycket fortare, till en lägre kostnad. I vanliga fall används Electron för att skjuta upp satelliter till Low Earth Orbit, och i skrivande stund har 146 satelliter skjutits upp med den så kallade micro-launchern. Nu ska den alltså för första gången skickas hela vägen till månen.

NASA-projektet Artemis

Syftet NASA-projektet Artemis är att etablera en långsiktig mänsklig närvaro på månen, och att genom innovativ teknologi utforska mer av månens yta än någonsin tidigare.
Erfarenheter och lärdomar av närvaron på och runt månen banar väg för nästa gigantiska steg: Att kunna skicka de första astronauterna till Mars.
Källa: NASA

Mål framåt – vad gör du om fem år?
– Ingen aning. Hade du frågat mig för fem år sedan hade jag aldrig gissat vart jag skulle vara nu. Men jag tänker fortsätta att ta vara på möjligheterna när de visar sig. Man lever bara en gång!

Vilka är dina bästa tips till KTH-studenter?
1. Bara för att du har påbörjat en flerårig utbildning måste du inte vara fast på samma studieplats under hela den tiden. Studenter har många möjligheter att ta sig utomlands med KTH, genom bland annat utbytesstudier, utlandsprojekt, praktikplatser och arbete med kandidat- och masteruppsatser.

2. Du behöver själv vara aktiv i att ta dig utomlands under studietiden, men min erfarenhet är att nästan allt är möjligt! Du har stor nytta av utlandserfarenhet både i vanliga livet och i din karriär. För mig har det varit nyttigt att se andra kulturer och få nya perspektiv på saker.

3. Hitta en mentor! Man kan tycka att alla tjatar om mentorer hit och dit när man precis har börjat plugga, men det är verkligen guld värt att få hjälp in i branschen av en erfaren person inom ditt område. Jag jobbade ett tag på KTH Rymdcenter med bland andra Christer Fuglesang, och jag tror inte att jag hade varit där jag är i dag utan hans stöd.

Text: Katarina Ahlfort
Foto: Rocket Lab

Fakta Desirée Brundin

Ålder: 29 år
Utbildning: Teknisk fysik på KTH, masterexamen i Flyg- och rymdteknik 2017.
Arbetar som: Systemingenjör på Rocket Lab i Nya Zeeland och utvecklar
satellitplattformen Photon for interplanetära uppdrag.
Erfarenhet i rymdbranschen: Praktik på NASA Ames i Kalifornien, ingenjör på satellitföretaget OHB Sweden i Kista, designingenjör på MagniX i Australien. Bidrog där till att utveckla en av världens första elmotorer för flygplan som flögs första gången i Kanada i december 2019.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH