Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

”Jag fick jobba med maskininlärning och hållbarhet”

– Celine vann åtta veckors praktik i SEB:s tekniktalangtävling

Porträtt på Celine Helgesson Hallström.
Meditekenikstudenten Celine Helgesson Hallström, som läser sista året av sin master i maskininlärning, utsågs till SEB Tech Talent of the Year 2022. Foto: Privat.
Publicerad 2022-09-12

Hon gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och pluggade sedan Nationalekonomi. Men via tekniskt basår tog hon sig vidare till medieteknik med master i maskininlärning på KTH. I våras utnämndes Celine Helgesson Hallström till SEB Tech Talent of the Year 2022 och vann en betald praktik på företaget under åtta veckor i somras.

– Det har gett mig en otroligt bra inblick i hur man jobbar rent praktiskt med data i en stor organisationsstruktur och det kompletterar vad jag lär mig på KTH. Sedan har jag träffat så mycket bra människor och fått nya kontakter till mitt nätverk.

Under sina åtta praktikveckor roterade Celine en del på företaget och var med fyra olika team i olika delar av SEB. Bland annat var hon på ett kontor i Vilnius i Litauen. Men större delen av tiden var hon på Group Data Analytics, ett data scienceteam på huvudkontoret i Arenastaden, Solna. Där jobbade hon med ett projekt som kombinerade hållbarhet, maskininlärning och dataanalys.

– De håller på och bygger ett verktyg som utvärderar företag och fonder ur ett hållbarhetsperspektiv. Och jag gjorde en del i det verktyget, med fokus på koldioxidutsläpp, säger Celine och fortsätter:

– Alla företag är inte bra på att rapportera hållbarhetsdata. Därför behöver man bygga modeller från vilka man kan få en uppskattning av ungefär hur mycket företaget släpper ut, även om de själva inte berättar det.

Hållbarhet och maskinlärning handlade även tävlingen SEB Tech Talent of the Year 2022 om. Av de omkring 70 som sökte kom tio till finalen där det fick en vecka på sig att lösa en uppgift och sedan presentera den i slutet av veckan.

Finaluppgift om hur pandemin påverkat företag

Finalisterna fick finansiell data, data över koldioxidutsläpp samt covidstatistik för de trettio största företagen i Tyskland, USA och Sverige. Uppgiften var att analysera hur pandemin har påverkat företagen ur ett finansiellt- och ett hållbarhetsperspektiv – och de fick använda vilka verktyg de ville.

Celine berättar att hon gick in med ett öppet perspektiv när hon grep sig an uppgiften. Snarare än att veta vad hon ville åstadkomma eller att tvinga in komplexa metoder så ställde hon frågor av typen ”Vilka områden inom detta intresserar mig?”, ”Hur kan jag använda tillgänglig data för att undersöka den närmare?”, vilka slutligen mynnade ut i: ”Vad hände när vi blev väldigt begränsade under pandemin, konsumerade vi mer hållbart?”

– Nu ska jag inte säga att jag hittade några extremt slående svar. Men just det. Jag tror att jag la ganska mycket tid på någon form av journalistisk vinkel, ”Vad är det som är intressant?” Jag tror att det var styrkan i min presentation.

– Sen använde jag inte de coolaste algoritmerna. Jag försökte hålla mig borta från det för att istället skapa värde genom att ställa rätt frågor. Och det funkade. Att göra något själv och se det flyga, det var stort!

Att inte nödvändigtvis använda de svåraste och mest komplexa metoderna är något Celine har fått med sig från studierna på KTH.

– Lärarna har varit väldigt tydliga med att du måste anpassa metod efter problemet och välja din process noga. Svårt är inte alltid bättre.

Inte gått raka vägen i studierna

Vill du också kombinera medieteknik och maskininlärning?

Vill du, liksom Celine Helgesson Hallström, plugga maskininlärning och samtdigt få med dig ett tydligt användarperspektiv? Då kan du läsa KTH:s civilingenjörsprogram i medieteknik  och sedan välja maskininklärning som master årskurs 4.

Celines väg till civilingenjörsstudier har inte varit spikrak. I och för sig har hon alltid gillat matte, men visste inte riktigt vad en civilingenjör jobbar med och valde att läsa samhällsprogrammet på gymnasiet. Efter en termins studier i nationalekonomi på universitetet bestämde hon sig för att gå tekniskt basår på KTH. Därefter valde hon att läsa medieteknik och sedermera en master i maskininlärning där hon nu är inne på sista året.

Helt lätt har det inte varit och det hade nog varit lite lättare med maskininlärning om hon hade valt att läsa datavetenskap istället, konstaterar Celine.

– Samtidigt är den här lite halvunika kombinationen maskininlärning och medieteknik, som fokuserar mycket på hur användaren upplever tekniken, en bra mix som jag känner att jag har och kommer ha mycket nytta av, säger hon och fortsätter:

– Jag hade aldrig kunnat planera de olika stegen i min utbildning med målet att skapa den mixen. Istället har jag försökt att välja varje del utifrån intresse och nyfikenhet. Jag tror verkligen att man har nytta av att paketera sig själv och sina kompetenser på det sätt man själv tycker är roligt. Då har man goda förutsättningar för att fortsatt få syssla med saker som intresserar en.

Håkan Soold

Celine Helgesson Hallström

Ålder: 29 år
Studier: Civilingenjörsprogrammet i medieteknik på KTH där hon gör sista året av sin master inom maskinlärning.
Bor: På Kungsholmen i en gammal gymnasiebyggnad som har byggts om till studentbostäder.
Uppdrag: Styrelseledamot i SWE3 – det svenska förbundet för amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey. Studentambassadör på KTH. Inom ramen för detta driver hon podden KTH Student tillsammans med studiekamraten Amanda Carp. En podd med syfte att intressera presumtiva studenter att studera på KTH.
Fritidsintressen: Träning och idrott. Har tränat cheerleading och var även ledare inom detta. Pluggade ett år till personlig tränare i Australien och har jobbat som sådan i två år.
Drivkrafter: ”Jag tycker verkligen det är roligt att kombinera olika saker och få känna att jag utmanas och utvecklas – och jobba med människor som brinner för någonting. Det är därför idrotten är så viktig för mig. Att jobba mot ett gemensamt mål i en grupp med drivna människor, det ger mig verkligen någonting.”
Tips till ungdomar som ska söka utbildning: ”Våga välja efter intresse. Är du nyfiken på någonting men känner dig rädd eller osäker, prova! Det är ingen fara, du kan alltid byta. Även om du inte är riktigt säker på om du är rätt för det eller om det är rätt för dig, våga följa din nyfikenhet. För då kommer du hamna på roliga platser.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2022-09-12