”KTH har varit min språngbräda”

Antonia Dåderman på en bro i Stockholm
Antonia Dåderman älskar att lösa svåra problem med duktiga människor och ser fram emot nästa äventyr. Foto: privat
Publicerad 2022-05-04

För tre år sedan prisades hon för sina ledaregenskaper och fick designa en roterande traineeperiod på storbolagen Sandvik, Volvo Cars och Stora Enso. Nu ser KTH-alumnen Antonia Dåderman fram emot nästa äventyr.

Female Leader Engineer är ett utvecklingsprogram som vill få fler kvinnor att inta ledande positioner i näringslivet. Tjugo kvinnliga ingenjörsstudenter antas varje höst och lär känna tongivande företag i svensk industri. En person får utmärkelsen Female Leader Engineer och får skapa sitt egna traineeprogram samt gå ledarskapsutbildningen ”Take the Lead” hos Kvinnokompetensen, som stöttar i karriärutveckling.

När Antonia Dåderman vann utmärkelsen 2019 designade hon ett traineeprogram på 18 månader med tre av de sponsrande företagen.

Först blev det Sandvik där hon arbetade med förändringsprojekt, därefter digital produktutveckling på Volvo Cars. Idag gör Antonia Dåderman sin sista traineerotation på Stora Enso där hon driver deras hållbara IT-strategi.

– Jag inser hur väl min utbildning har förberett mig för arbetslivet. Förmågan att snabbt sätta mig in i mycket information och jobba metodiskt har jag haft nytta av under traineeperioden, säger hon.

Vad ska du göra sedan?

– Jag har påbörjat konversationer med företagen från rotationerna och några externa för att se vilka möjligheter som finns inför hösten. Det viktigaste för mig är att jag får lösa svåra problem med duktiga människor.

KTH är en språngbräda

Antonia Dåderman började först på musikallinjen i gymnasiet men bestämde sig ganska snart för att byta program.

– Rektorn frågade då om jag ville läsa natur eller samhälle, men jag trodde inte att jag var tillräckligt smart för natur. Ganska snabbt lärde jag mig att desto mer jag pluggade desto bättre gick det. Sen dess har det varit en drivkraft att se hur långt jag kan nå.

Efter en samhällsvetenskaplig gymnasieexamen blev det ett tekniskt basår och sedan en civilingenjörsutbildning på KTH. Först på programmet i Materialdesign innan hon bytte till programmet i Informationsteknik, vilket var rätt för henne.

– Jag är tacksam för alla möjligheter som KTH inneburit. Skolan är en språngbräda, där jag bestämmer hur högt jag vill hoppa.

Efter att spontant ha sett en notis på KTH:s LinkedIn ansökte hon och blev antagen till en telekom-praktik i Kina. Det ledde till att Antonia Dåderman fick hålla ett tal i Europaparlamentet i Bryssel. Och inspirerade henne även till att göra KTH-NOC progammet i Singapore, där hon jobbade på en tech-startup och pluggade entreprenörskap på National University of Singapore.

– Genom NOC-programmet fick jag min första internationella ledarerfarenhet där jag ledde nyanställda Singaporeanska praktikanter. Jag lärde mig att ledarskap måste vara flexibelt och att jag behöver anpassa mitt ledarskap efter individen.

Vad har du för tips till ungdomar som funderar på utbildning?

– Mitt viktigaste tips är att våga prova, känns det inte rätt kan du alltid byta. Sen vill jag lyfta vikten av hårt arbete och att våga satsa 100%. Jag har kuggat tentor och haft motgångar, men lärt mig att om jag lägger ner tid och arbete så klarar jag det mesta.

Nicky Rosenberg

Antonia Dåderman

Ålder: 28 år
Bor: Södermalm
Familj: Fästman. ”Han var fotograf när vi träffades, men visade intresse för mina kursböcker så jag föreslog att han skulle börja studera på KTH. Nu skriver han sitt examensarbete och blir snart klar med sin civilingenjörsexamen på KTH.”
Hobby: Dans, musik, körsång och att laga middagar med vänner.
Drivkrafter: Nyfikenhet, passion för att lära sig nytt och kreativitet.
Framtidsplaner: Skaffa första heltidsjobbet utan slutdatum. I sommar ska jag reflektera över de senaste två åren och förbereda inför nästa äventyr. ”Och så gifter jag mig nästa sommar!”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH