KTH behåller sin högsta plats i QS-ranking genom tiderna

Borggården på KTH, vy från det sydöstra tornet
KTH rankas högst i Sverige år 2022 enligt QS World University Rankings.
Publicerad 2022-06-09

För andra året i rad hamnar KTH på plats 89 när QS rankar världens 100 främsta universitet. Resultatet offentliggjordes den 8 juni av QS World University Rankings.

När KTH nu åter intar plats 89:e så rankas universitetet även högst bland lärosätena i Sverige. Samtidigt innebär rankningen att KTH har den 15:e högsta platsen bland universiteten i EU.

– Att vara 89:a i världen är verkligen en prestation. Det är något vi ska vara stolta över, säger KTH:s prorektor Mikael Östling.

porträttfoto Mikael Östling
KTH:s prorektor Mikael Östling.

QS-rankingen utkommer en gång per år , då i juni månad. Därmed kan studenter över hela världen ta del av QS World University Rankings utvärdering av mer än 1 400 olika universitet. QS ger också ut rankningar av universitet efter ämne, och en anställningsbarhetsundersökning där KTH rankades på 70:e plats i världen i den senaste .

Med en tillbakablick på anställningsbarhetsundersökningen och den nyligen publicerade ämnesrankingen säger Mikael Östling att framgångarna i båda – i kombination med den senaste övergripande rankingen – ger en heltäckande bild av KTH:s ställning bland lärosätena.

– Varje gång vi håller fast vid en bra position i en ranking är det en stor framgång, eftersom konkurrensen hårdnar för varje år.

Varje universitets poäng är en summering av många mätvärden, bland andra ”akademiskt rykte”, ”arbetsgivarrykte”, ”fakultet-/student-kvot”, ”citeringar per fakultet”, ”internationell fakultetskvot” och ”internationell studentkvot”. Nästan 5 000 universitet granskas av QS varje år.

Text och foto: David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se